Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sneglefart på sommerveier

Fartsgrensene på E18 gjennom Vestfold settes ned med 10 km/t fra 18. juni. Det blir mer overvåking, samt fysiske sperringer mellom kjørebanene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regn med sneglefart på E18 gjennom Vestfold denne sommeren. Veimyndighetene og politiet har nå vedtatt at fartsgrensene skal senkes med 10 km/t. Der man i dag har 80 km/t - blir det fra 18. juni 70 km/t. Aller helst ville myndighetene ha 60 km/t på hele veistrekningen. Det ville være best for trafikkavviklingen. Fartsmålinger Vegkontoret har utført viser at bilistene holder fartsgrensene. På et hemmelig målepunkt på E18, der fartsgrensen er 70 km/t, viser målinger over flere uker at gjennomsnittfarten er 71,5 km/t.

Økt overvåking

Ingen enkelt veistrekning har fått så mye oppmerksomhet fra politiet som E18 gjennom Buskerud, Vestfold og Telemark vil få denne sommeren.

I tillegg til flere fotobokser vil UP patruljere veien 24 timer i døgnet. Det blir brukt både biler, motorsykler, fly og helikopter. Målet er redusere antall ulykker, og om først ulykken skjer, skal skadene bli mindre.

De fleste ulykkene på E18 er frontkollisjoner, viser rapporter fra Statens Vegvesen i Vestfold. Senkes fartsnivået med 10 km/t vi de potensielle kollisjonskreftene reduseres med rundt 20 prosent. Lavere fart gir betydelig mindre skade ved en kollisjon, hevder veikontoret.

60 prosent av frontkollisjonene har sammenheng med at førerne sovner bak rattet, er ruset eller får et illebefinnende, viser tall fra Sintef.

Fysiske sperrer

Veivesenet vil også sette opp fysiske sperrer mellom kjørebanene der det er motorveistandard. Dermed vil ikke biler kunne komme over i møtende kjørebane.

- Vi vil ikke lenger akseptere de mange drepte og hardt skadde på E18, sier trafikksjef Tore Kaurin ved Vestfold Vegkontor.
- Liv går foran trafikkavviklingen, sier Kaurin, som mener trafikantene må finne seg i at det vil ta noe lengre tid å komme til og fra hytta i sommer.