Snike-ring på T-banen

Snikende passasjerer snyter Oslo Sporveier for mellom 70 og 90 millioner kroner årlig. Med nytt billett- og «bomring»-system tror sporveisledelsen at halvparten av sniket kan forsvinne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Et tap som nærmer seg 100 millioner årlig, er enormt. Og bortfallet av inntekter har hittil gått utover alle de betalende. Både i form av høyere pris og redusert tilbud. Dersom vi når målet om halvering av sniket, har vi et meget lønnsomt prosjekt, sier prosjektleder Jørn Hansen ved Oslo Sporveier.

Dobbel glede

Sporveiene kommer til å bruke 170 millioner kroner på det nye billettsystemet, som skal tas i bruk september 2005.

- Med det nye systemet vil inntektene gå opp uten at antall passasjerer behøver å øke. Samtidig får vi tatt vekk noe av dramatikken som potensielt kan oppstå i forbindelse med kontroller. Vi vil fortsatt ha kontroller etter 2005. Men basert på erfaringer fra utlandet blir det trolig færre manuelle kontroller, sier Jørn Hansen.

Det nye systemet innebærer at samtlige kollektivpassasjerer i hovedstaden - enten de reiser med buss, trikk eller bane i regi av Oslo Sporveier, benytter NSBs lokaltog eller tjenestene til Stor-Oslo Lokaltrafikk - får ett samordnet system å forholde seg til.

Bare elbilletter

Alle må kjøpe elektroniske billetter som avleses av en automat.

- De som kjøper engangsbillett, får en billigvariant av kortet, som kan kastes etter bruk. De fleste vil nok kjøpe flerbrukskort som gjentatte ganger kan lades opp med x antall reiser, opplyser Jørn Hansen.

Jernring på T-banen

Størst snik-inntjening forventer Oslo Sporveier på T-banestasjonene i sentrum. De åtte mest sentrale stasjonene får fysiske sperrer på selve stasjonsområdet, både på vei inn og ut:

Dette gjelder Nydalen, Majorstuen, Nationaltheatret, Stortinget, Jernbanetorget, Grønland, Tøyen og Carl Berners plass.

På trikker og busser blir det installert et annet system.

- Alle skal registrere elkortet på automaten - og motta en kvitteringstone - med en gang de entrer trikken eller bussen. Når en passasjer ikke gjør dette, vet medpassasjerene at han eller hun sniker. Dette kan medføre en holdningsendring, sier Jørn Hansen.

<B>TAPER PENGER:</B> Og det vil Oslo Sporveier gjøre noe med.