Snøen og togene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Straks det kommer snø, stopper togene. Fredag 4. januar sto togene mellom Oslo og Nittedal hele morgenrushet og utover formiddagen. Mandag 7. januar stoppet etter hvert praktisk talt all lokaltrafikk gjennom landets mest trafikkerte togtunnel, Oslotunnelen, mellom Oslo S og Skøyen. Resultat: Forsinkede og sinte passasjerer, milliontap for bedrifter og samfunnet og et nytt tilbakeslag for det tynnslitte omdømmet til norsk jernbanevesen.

Årsaken til problemene i Oslotunnelen var at snøen lurte det gamle signalsystemet fra 1980. Ifølge Aftenposten mener Jernbaneverket at de trenger 135 millioner kroner for å få skikk på tunnelen. I år skal det brukes 13 millioner til vedlikeholdsarbeid. Samferdselsministeren krever at signalanlegget holdes i orden med de midler som allerede er bevilget, men er klar over at det trengs mer penger til vedlikehold. Forhåpentlig klarer hun å skaffe dem. De stadige togproblemene i hovedstadsområdet truer togtrafikkens troverdighet og skremmer folk fra å reise kollektivt, stikk i strid med alle løfter om bedre kollektivtilbud.