Snowboarderne og pengemakta

STAMSUND (Dagbladet): Millionene ruller inn i lille Stamsund i Lofoten. «The Arctic Challenge» denne uka har bidratt til å plassere fiskeværet på verdenskartet, og kjendiser har minglet med lokalbefolkningen i et superjippo der stikkordene er snowboard, fisk og store penger - koblet med spektakulær natur. Det hele blir god reklame for Kjell Inge Røkkes fiskeprodukter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Røkke er omtrent den eneste kjendisen som ikke har vært til stede i Stamsund (bortsett fra Lene Marlin, som forble en programhelt).

Men gjennom Norway Seafoods eier Røkke Stamsunds hjørnesteinsbedrift J.M. Johansen, og Frionor, som er snowboardguttas kanskje viktigste samarbeidspartner.

Nå skal Røkke investere nærmere 40 millioner kroner i J.M. Johansen. I tillegg har milliardæren en betrodd medarbeider sentralt plassert i The Arctic Challenge (heretter kalt TAC):

Konserndirektør Geir Frantzen i Norway Seafoods, som produserer Frionor-produktene, er styreformann i snowboardguttas selskap. Og om Røkke ikke sjøl var i Stamsund, så var sønnen hans på plass hele uka med snøbrettet sitt.

Begeistring

I Dagbladet fredag fortalte Daniel Franck og Terje Håkonsen om sin begeistring for fiskemat. De to snowboardessene eier TAC, og har dratt med seg fiskerinæringen inn i jippoet. Deriblant samarbeider de tungt med Frionor.

I fjor betalte Frionor hele gildet. Det kostet to og en halv million. I år er det TV som dekker storparten av regningen - Chilli TV betaler 4,7 millioner kroner for rettighetene. Men fortsatt er Frionor tungt inne med sine sjømatprodukter og sitt personell.

Daniel Franck føler seg ikke ukomfortabel med tilknytningen til Røkkes pengesekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snowboardesset, som sammen med kompisen Terje Håkonsen gjentatte ganger har tatt kraftige oppgjør med establishment, pengemakt og pampevelde, er svært positivt innstilt til milliardæren fra Molde:

- Selvsagt har Geir Frantzen kontakt med Røkke. Men vi er overhodet ikke i lomma verken på ham eller Røkke. Vi samarbeider bare: Vi vil at ungdom skal spise sunnere - Frionor vil tjene penger. Røkke virker som en super fyr. Han bruker penger og lever livet. Det har vært reist mye latterlig kritikk mot Røkke, mener Franck.

Jobbet hardt

Alle som har besøkt Stamsund denne uka, har truffet på virvelvinden Kjell Vagle. TACs daglige leder er født og oppvokst i bygda, og har jobbet knallhardt sammen med Franck, Håkonsen og Frionor-direktør Frantzen for å få til gigantarrangementet. Også Vagle hyller Røkke:

- Før han kjøpte opp J.M. Johansen lå hele Stamsund nede for telling. Nå har han bidratt til å gjøre firmaet til en mønsterbedrift for fisk. Vi ønsker å samarbeide med folk som selger fisk. Vi vil at folk skal forstå at fisk er jævlig godt og sunt. I dag har vi to eldre generasjoner som fortsatt spiser fisk, og to generasjoner som ikke gjør det. Hvis ingen gjør noe, går det to generasjoner og så spiser ingen fisk i dette landet.

Irritert

Vagles telefon piper. Det gjør den hele tida. Til omgivelsenes irritasjon spiller telefonen temaet fra filmen «Mission: Impossible».

- Jeg var irritert allerede for fire måneder siden. Men Kjell sa at han nektet å bytte ringelyd før hans «mission» var over, forteller Franck.

Forrige fredag satte Vagle ny rekord i innkommende samtaler: 293 ganger på ett døgn peip låta som hele Stamsund nå hater.

- Nå er min «mission» snart over - for i år. Nå skal jeg bytte til «Born to be Wild», flirer Vagle. Som tilsynelatende kjenner alle i hele verden.

Bellona

Kjell Vagle grer aldri håret, som står til alle kanter og får 47-åringen til å se ut som han er 17. Vagle hentet Frederic Hauge inn i TAC-styret. Slik begrunnet Bellona-sjefen sin inntreden på snøbrett/fiskemarkedet:

- Møtte gutta i fjor, fikk en god «connection», følte jeg måtte være med.

Hauge har fulgt arrangementet ringside med tilbakelent ro siden torsdag kveld.

Franck, Håkonsen, Hauge, gutta i Baba Nation og Johan Golden og en rekke mer eller mindre profilerte personer har på dagtid hatt tilhold i megapipen på fjellet - og noe seinere på kroa ved Stamsund Hotell. Sammen med snowboardfolk, sponsorer og mediefolk har de minglet med lokalbefolkningen, som ikke synes å ha noe imot det celebre selskap.

Lofotværinger er kjent for likeframhet, her teller ikke Terje Håkonsen så veldig mye mer enn Peder med sjarken.

Men Daniel Franck høstet fortjent applaus da han meget seeeeeint fredag kveld, iført løsbart, parykk og digre solbriller, inntok podiet og dro en heftig jamsession med Baba Nation. Med en stemmeprakt som kunne gitt ham platekontrakt freste snowboardhelten gjennom flere funk- og blueslåter.

Avslutningsfesten for TAC i går kveld var lagt til samme type upretensiøse lokaler - et gammelt fryseri tilhørende familien Vagle. 1200 personer trengte seg visstnok sammen og festet hele natta...

JAMMER MED: Daniel Franck i samspill med Jan Erik i Baba Nations.
FÅR GOD REKLAME: Kjell Inge Røkke
I SPISSEN: Kjell Vagle, daglig leder av "The Arctic Challenge", i munter passiar med den pensjonerte fiskeren Olav Sørensen.