Snowboarderne og pengemakta

STAMSUND (Dagbladet): Millionene ruller inn i lille Stamsund i Lofoten. «The Arctic Challenge» denne uka har bidratt til å plassere fiskeværet på verdenskartet, og kjendiser har minglet med lokalbefolkningen i et superjippo der stikkordene er snowboard, fisk og store penger - koblet med spektakulær natur. Det hele blir god reklame for Kjell Inge Røkkes fiskeprodukter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Røkke er omtrent den eneste kjendisen som ikke har vært til stede i Stamsund (bortsett fra Lene Marlin, som forble en programhelt).

Men gjennom Norway Seafoods eier Røkke Stamsunds hjørnesteinsbedrift J.M. Johansen, og Frionor, som er snowboardguttas kanskje viktigste samarbeidspartner.

Nå skal Røkke investere nærmere 40 millioner kroner i J.M. Johansen. I tillegg har milliardæren en betrodd medarbeider sentralt plassert i The Arctic Challenge (heretter kalt TAC):

Konserndirektør Geir Frantzen i Norway Seafoods, som produserer Frionor-produktene, er styreformann i snowboardguttas selskap. Og om Røkke ikke sjøl var i Stamsund, så var sønnen hans på plass hele uka med snøbrettet sitt.

Begeistring

I Dagbladet fredag fortalte Daniel Franck og Terje Håkonsen om sin begeistring for fiskemat. De to snowboardessene eier TAC, og har dratt med seg fiskerinæringen inn i jippoet. Deriblant samarbeider de tungt med Frionor.

I fjor betalte Frionor hele gildet. Det kostet to og en halv million. I år er det TV som dekker storparten av regningen - Chilli TV betaler 4,7 millioner kroner for rettighetene. Men fortsatt er Frionor tungt inne med sine sjømatprodukter og sitt personell.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer