Snuoperasjonen

Trondheim kan bli klimapolitisk fyrtårn

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Det mest radikale og offensive utslippet i miljøpolitikken noensinne.

Slik lanserte lederen i Trondheim Ap, Rune Olsø, forslaget til den nye miljøpakken som årsmøtet i Trondheims-partiet enstemmig vedtok i helga. Trondheim kommune skal innføre en miljøavgift på 60 øre på bensin og diesel, kjøpesentrene i utkanten av byen skal tvinges til å innføre parkeringsavgift, og det skal opprettes to nye bomstasjoner i tillegg til en som allerede er vedtatt, hvis forslaget får flertall, og alt tyder på det. Til sammen skal dette innbringe nesten 200 millioner kroner som skal brukes på kollektivtrafikken og flere gang- og sykkelveier, forutsatt støtte fra staten.

Dermed har Ap i stiftsstaden med en omgående manøver brakt seg ut av den miljøpolitisk defensive posisjonen fra kommunevalgkampen der partiet var knallhardt mot rushtidsavgift. Det skyldes at partiet for noen år siden var med på å legge ned de mange bomstasjonene rundt byen da veiene var finansiert. Da ble det lovet at det ikke skulle opprettes nye bommer. Forslaget om rushtidsavgift ble oppfattet som så likt det gamle bomsystemet at det luktet av løftebrudd å innføre det. Ap sto på sitt og gjorde et meget godt valg i Trondheim. Det er allment antatt at motstanden mot rushtidsavgift var sterkt medvirkende årsak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Trondheim Ap er tydeligvis miljøpolitisk oppegående likevel. Folk med innsikt i AUFs historie har minnet oss om at miljøbevisstheten ble kraftig skjerpet i Aps ungdomsparti i Trondheimsregionen den gang Trond Giske la grunnlaget for sin politiske karriere dersteds rundt overgangen fra åtti- til nittitallet. Flere av dem som var, og fortsatt er, med i kretsen rundt Giske, har i dag sentrale posisjoner i moderpartiet lokalt, bl.a. nåværende fylkesordfører Tore O. Sandvik og Trondheims-ordfører Rita Ottervik. Sandvik og Ottervik, sa til Adresseavisen i går at miljøpakken er et bedre virkemiddel for hele kommunen enn rushtidsavgift. De tar det med stor ro at Adressas nettsider er fulle av rasende innlegg mot en ny lokal avgift. Miljøpakken vil bety mellom tre og fem kroner i ekstra utgifter pr. arbeidsdag for bilistene og det ikke er noe urimelig bidrag til en felles dugnad til beste for alle, sier de to.

Det mener ikke Trondheim Høyre som går kraftig ut mot forslaget. Den rikspolitiske idyllen fra klimaforliket på Stortinget har brutt sammen nordenfjells, og også det borgerlige klimasamarbeidet, for KrF og Venstre støtter og roser Aps vedtak. Frp er selvsagt mot og mener velgerne både vil straffe Ap og kjøre ut av byen og tanke der. Men Trondheim håper å få omegnskommunene med på økte drivstoffavgifter. Statsminister Jens Stoltenberg som nyss er hjemkommet etter nærkontakt med trafikk- og bilhelvetet i indiske storbyer roser vedtaket og lover millioner i statlig støtte både til Trondheim og andre byer som gjennomfører lokale miljøpakker, og sier statsmannsaktig at «noen må gå foran».

I Tromsø, som har hatt miljøavgifter på drivstoff siden tidlig på nittitallet, og hvor spørsmålet ikke er kontroversielt i dag, undrer folk seg litt over når de skal få sin millionpremie for å ha vært en foregangsby på området. Men pionerer får ikke premie, bare hederlig omtale lenge etter.