- Søfteland må gå

Trond Helleland, Høyre-representant i Stortingets transportkomité, mener veidirektøren må gå av.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- De siste nyhetene om tilstanden ved tunnelene i Vestfold bidrar til at jeg mener veidirektør Olav Søfteland må gå. Jeg var også av den oppfatningen etter alt rotet i forbindelse med Hanekleivtunnelen, sier Trond Helleland, Høyre-representant i Stortingets transportkomité.

- Da prøvde veidirektøren å bagatellisere det hele, sier Helleland til NTB.

Han understreker at Søfteland var sjef da E18 ble utbygd og er det i dag, og dermed har ansvaret for det som har skjedd.

- Veidirektøren har ikke fulgt opp med kontroller av tunnelene og har hele tiden vært bakpå. Det er først når det er satt eksternt søkelys på problemene at noe skjer, sier Helleland.

Høyre-politikeren mener at det må opprettes et uavhengig veitilsyn, et tilsyn som kan kikke Vegvesenet i kortene.

Vil ikke trekke seg

Søfteland har ingen planer om å trekke seg fra jobben. Men han innrømmer at sikringsjobben han har hatt ansvar for ikke holder mål.

- Jeg tar ansvaret for alt som er gjort. Nå tar jeg også ansvaret for å sette det i stand igjen, sier Søfteland.

MÅ GÅ: Høyres Trond Helleland (t.v) mener veidirektør Olav Søfteland (t.h) må gå. Foto: Bjørn Sigurdsøn og Morten Holm/ SCANPIX
MÅ GÅ: Høyres Trond Helleland (t.v) mener veidirektør Olav Søfteland (t.h) må gå. Foto: Bjørn Sigurdsøn og Morten Holm/ SCANPIX Vis mer

- Dårlig arbeid

- Det er dårlig arbeid som er utført, slo Søfteland fast da han redegjorde om saken på en pressekonferanse i dag.

At flere politikere mener Søfteland bør trekke seg, lar han ikke virke inn på sine vurderinger.

- Mitt arbeidsforhold er et spørsmål for statsråden. Det viktigste nå er å avdekke hva som er gjort feil, sette det i stand og lære av det som er gjort, sier Søfteland.

Han vil foreløpig ikke trekke noen konklusjoner om den dårlige sikringen kan få konsekvenser for noen i hans organisasjon, men avviser ikke at det kan skje.

- Vi er ikke kommet så langt som til å se om det er gjort noen personlige feil, sier veidirektøren.

- Bransjeproblem

Om grunnen til at spesielt Hanekleivtunnelen var så dårlig sikret at det gikk ras der andre juledag i fjor, viser Søfteland foreløpig til rapporten en uavhengig ekspertgruppe har laget om saken.

- Rapporten sier at det som er skjedd er et bransjeproblem, sier Søfteland.

Tilsynelatende har ansvaret for sikringen forsvunnet i forholdet mellom entreprenør og byggherre. Søfteland sier dette var mulig ettersom man da tunnelene ble bygget var i en overgangsfase fra ett system til et annet.

- Slik det er organisert i dag skal dette ikke være mulig, sier han.

Han tar også selvkritikk for at Statens vegvesen ikke har gjennomført tilstrekkelige kontroller av tunnelene, slik at det måtte en ulykke til for å avdekke feilene.

- Vi var ikke gode nok til å inspisere tunnelene. Raset kom som en overraskelse, sier han.

Frist torsdag

Vegdirektøren har nå fullt fokus på å få E18 åpnet igjen. I morgen blir det klart når det kan skje. Da går anbudsfristen for reparasjonen av Hanekleivtunnelen og den nærliggende Løkentunnelen ut.

Etter det NTB for opplyst vil Vegdirektoratet kort tid etter fristens utløp orientere om tidsperspektivet. 27. april går så anbudsfristen ut for arbeidene på de øvrige fem tunnelene som skal utbedres, men en forutsetning her er at disse skal utbedres innen Hanekleivtunnelen er ferdig.

Søfteland vil ikke spekulere i hvor lenge den omfattende trafikken på veien blir nødt til ledes over på den gamle E18 gjennom Vestfold.

- Jeg er spent på hva slags tidsanslag entreprenørene kan gi, sier veidirektøren.

(NTB)