Søk, og du skal vinne

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HUSKER DU søkemotoren Alta Vista? Eller hva med AlltheWeb? For ikke å snakke om norske Sesam, nå redusert til et lite underbruk av kjøpesenteret Finn. no? Selv om de fleste av oss tar det for gitt at Google vil være den ledende søketjenesten i all overskuelig framtid, kan det være et og annet å lære av den nære netthistorien: Tilsynelatende veletablerte nettjenester kommer og går.

OM STEPHEN WOLFRAM får det som han vil, er det ikke sikkert at Google blir enerådende i søkemarkedet. Denne amerikanske vitenskapsmannen, oppfinneren, forfatteren og gründeren står blant annet bak den avanserte matematikkprogramvaren Mathematica, som også er motoren i hans nyetablerte søketjeneste, Wolfram Alpha ( www.wolframalpha.com).

Wolfram kaller tjenesten sin «en dataprosesserende kunnskapsmaskin» og «en av de mest komplekse webbaserte tjenester som noen gang er konstruert». Mens Googles søkemotor gir deg oversikt over indekserte websider som inneholder din søkefrase, sortert etter Googles hemmelige PageRank-algoritme, er Wolfram Alpha er en kombinasjon av søkemotor og regnemaskin. Ved hjelp av algoritmer og avansert kunnskapsbasert databehandling skal den gi deg svar på alt som kan kvantifiseres og regnes ut om et gitt søkeord.

TILNÆRMINGEN er en helt annen enn Googles. Søker du på «Norway», får du ikke opp en mengde lenker til nettsteder med informasjon om Norge, som hos Google, men i stedet en svarside med fakta om Norge, det meste i form av tørre tall. Slik sett framstår Wolfram Alpha mer som en konkurrent til Wikipedia enn til Google. Wolfram Alpha kan regne ut avanserte matematiske funksjoner, men har også en viss sans for humor. Spør du den «to be or not to be? », svarer den «that is the question». Taster du inn «88mph» regner den det ikke bare om til kilometer i timen, men forteller deg også at det var hastigheten Marty McFly måtte kjøre sin DeLorean DMC for å reise i tid i «Back To The Future».

MICROSOFT-SJEFEN, Steve Ballmer, har også forsøkt å utfordre Google søkehegemoni en rekke ganger, men har så langt feilet spektakulært. Nå prøver selskapet igjen med Bing ( www.bing.no), med ny funksjonalitet, norsk domene kjøpt fra jussprofessor Jon Bing og ganske sikkert søketeknologiske bidrag fra norske Fast. I stedet for å konkurrere med Google på rå søkekraft, satser selskapet denne gangen på en tjeneste som hjelper deg å ta beslutninger – primært om kjøp. Bings spesialitet er å skjønne når du for eksempel er på jakt eller flybilletter eller en prissammenlikning, og gi deg resultater som setter deg i stand til å handle direkte fra søkemotoren. Her nærmer Bing seg tjenester som Kelkoo og Finn.no. Trolig er dette et skritt i en ny og riktigere retning fra den aldrende giganten i Redmond, Washington.

Men krigen om søkemarkedet? Den ble avgjort den dagen «å google» ble et verb.

Følg Jan Omdahl på Twitter: Twitter.com/janomdahl