ALLE OMKOM: En begravelsesbil kjører bort en av de omkomne etter helikopterulykken i britisk sektor av Nordsjøen. Letingen etter eventuelle overlevende ble avsluttet torsdag. Britiske oljearbeidere krever nå at helikoptre av samme type som ulykkesmaskinen - en Super Puma - settes på bakken, inntil årsaken til tragedien er avklart Foto: David Moir, SCANPIX/REUTERS
ALLE OMKOM: En begravelsesbil kjører bort en av de omkomne etter helikopterulykken i britisk sektor av Nordsjøen. Letingen etter eventuelle overlevende ble avsluttet torsdag. Britiske oljearbeidere krever nå at helikoptre av samme type som ulykkesmaskinen - en Super Puma - settes på bakken, inntil årsaken til tragedien er avklart Foto: David Moir, SCANPIX/REUTERSVis mer

Søket etter overlevende i Nordsjøen avsluttet

London (NTB-Reuters-AP): Ingen overlevende er funnet etter helikopterulykken i Nordsjøen, og søket er avsluttet. Skotske nordsjøarbeidere krever nå at helikoptre av ulykkestypen settes på bakken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen overlevende er funnet etter helikopterulykken i Nordsjøen, og søket er avsluttet. Skotske nordsjøarbeidere krever nå at helikoptre av ulykkestypen settes på bakken.

To redningsfartøyer og sju andre skip gjennomsøkte torsdag farvannene nordøst for Skottland der helikopteret styrtet onsdag ettermiddag. Men det er ikke lenger håp om å finne noen av dem som var om bord i helikopteret, i live.

- Den dystre realiteten er at mannskapet på 16 er gått tapt, sier polititalsmann Colin Menzies.

Åtte personer er funnet omkommet, mens like mange fremdeles var savnet torsdag kveld.

- Temperaturen i vannet er bare åtte grader. Passasjerene hadde på seg overlevingsdrakter, men disse vil bare kunne holde dem i live i fire til seks timer etter at de havnet i vannet, sa en talskvinne for den skotske kystvakten tidligere samme dag.

- Må settes på bakken

Helikopteret var av typen Super Puma og tilhørte selskapet Bond. Fagforbundet RMT, som organiserer oljearbeidere i britisk sektor av Nordsjøen, krever at helikoptre av denne typen må settes på bakken inntil årsaken til onsdagens ulykke er avklart.

- Det er svært viktig å finne ut hva som forårsaket denne tragedien. Disse helikoptrene skal ifølge bestemmelsene sjekkes med jevne mellomrom, og opplæringen av mannskapene er blitt styrket, sier RMT-talsmannen John Taylor til avisen Aberdeen Press and Journal.

Helikopteret kom fra Miller-plattformen og var på vei til Aberdeen da det styrtet rundt 56 kilometer fra land. To nordmenn som arbeider for det Stavanger-baserte oljeserviceselskapet NCA skulle ha vært med i helikopteret som styrtet, men måtte bli igjen på plattformen fordi det ikke var plass til dem, skriver VG.

Reiser hjem

- Vi har kommet i kontakt med våre folk, og de to reiser etter planen hjem med det første, sier administrerende direktør Carl Lieungh i NCA til VG.

Han bekrefter at de to norske oljearbeiderne hadde vært om bord i ulykkeshelikopteret dersom det hadde vært plass til dem onsdag.

- Jeg er umåtelig lettet over at ingen av våre folk er innblandet, men samtidig er jeg veldig lei meg for det som har skjedd, sier Lieungh.

Norsk overvåking

Hovedredningssentralen Sør-Norge (HRS) var ikke direkte involvert i leteaksjonen, men holdt et øye med operasjonen.

- Vi overvåker hendelsen siden den er relevant for sokkelberedskapen. Den skotske kystvakten leder og koordinerer arbeidet, men vi utveksler litt informasjon, opplyste Hans Christensen ved HRS til NTB onsdag.

Det norske forsyningsskipet Normand Aurora var blant dem som deltok i letingen etter overlevende natt til torsdag.

- Vårt skip var tilfeldigvis i området der ulykken skjedde, fortalte administrerende direktør Lars Peder Solstad i Solstad Offshore.

Bekymret

Også 18. februar havnet et Super Puma-helikopter i Nordsjøen på britisk side, men alle de 18 som var om bord ble den gang reddet.

Det norske selskapet Helikopterservice har ni Super Puma-helikoptre, og norske oljearbeidere er bekymret.

- Det er urovekkende og bekymringsfullt at vi har flere ulykker på så kort tid. Sikkerheten når det gjelder transport til og fra jobb må være i høysetet, sier Martin Steen i Fagforbundet for industri og energi til NTB.

(NTB)