VÆPNET TIL TENNENE:  Inntil for ett år siden, herjet sjørøverne helst i Malakka-stredet, mellom Singapore og Indonesia, og utenfor Indonesias kyst, hvor disse piratene er avbildet. Men det siste året har sjørøveriet spredd seg til så mange havområder, at de synes nærmest umulige å bekjempe: Utenfor Somalia og Vest-Afrika, Indonesia, India, Vietnam, Filippinene og Malaysia.. Foto: AP/Scanpix
VÆPNET TIL TENNENE: Inntil for ett år siden, herjet sjørøverne helst i Malakka-stredet, mellom Singapore og Indonesia, og utenfor Indonesias kyst, hvor disse piratene er avbildet. Men det siste året har sjørøveriet spredd seg til så mange havområder, at de synes nærmest umulige å bekjempe: Utenfor Somalia og Vest-Afrika, Indonesia, India, Vietnam, Filippinene og Malaysia.. Foto: AP/ScanpixVis mer

Søkkrike sjørøvere i Somalia

Skremmer verdens skipsnæring med bombekastere, panserverngranater og diverse automatvåpen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): De er bevæpnet til tennene og har det aller siste av våpen- og navigasjonsutstyr, piratene som nå herjer utenfor Somalias kyst. Den moderne sjørøvernæringen er gir gode penger - og øker enormt i omfang.

Bare det siste året har det vært et 80-90-talls kapringsforsøk. De aller fleste av disse igjen, har skjedd det siste halve året. Kapringene har også blitt mer alvorlige og voldelige.

- Piratvirksomhet har skjedd i uminnelige tider, men det siste året har det tatt seg veldig opp. I løpet av de siste 12 dagene har det skjedd sju kapringer, forteller NUPI-fosker Anders C. Sjaastad til Dagbladet.no.


Profesjonelle pirater
Sammen med forskerkollegaen Kristin Skogan har Sjaastad skrevet en bok som blant annet gikk gjennom piratvirksomheten i Malakka-stredet og utenfor Indonesia; Maritime Security in South East Asia.

- Før tsunamien i 2004, var piratvirksomhet et økende problem i indonesisk farvann, sånn at forsikringspremiene ble satt veldig opp. Men nå har fenomenet spredd seg utenfor Somalias kyst og Vest-Afrika, sier Sjaastad.

De somalske kaprerne har per i dag beslaglagt et dusin fartøy som ligger i havner rundt om i det borgerkrigsherjede Somalia. Der behandler de mannskapet og båtene pent, i påvente av å få løsepenger i stor størrelsesorden.

- De eneste mennesker som har penger i Somalia er piratene og deres bakmenn. Det de har gjort de siste årene, er å bruke løsepengesummene til å i investere i avansert utstyr som tyngre våpen og navigasjonsutstyr. Piratene er nå meget avanserte, og kan ikke spyles bort med vannkanoner slik gjort tidligere, sier Sjaastad.

Tidligere sjøfolk og fiskere
Kaprerne består ifølge Sjaastad hovedsaklig av tidligere somalske sjøfolk og fiskere.

- Kapringen foregår langt til havs og piratene må kunne navigere og klare seg i vanskelig farvann. I tillegg kommer det stadig til yngre mennesker som ser muligheten til å tjene mye penger, sier Sjaastad, som mener at hovedårsaken til økningen av kapringer utenfor Somalias kyst skyldes sammenbruddet av den somalske staten.

HER ER ALLE PIRATANGREP I ÅR:   På ICCs hjemmesider kan du se alle piratangrepene i år.
HER ER ALLE PIRATANGREP I ÅR: På ICCs hjemmesider kan du se alle piratangrepene i år. Vis mer

Forsikringspremiene for skip som seiler utenfor kysten av Somalia og Aden-gulfen er tidoblet det siste året, ifølge BBC.


Nesten umulig jakt
Sjøområdene utenfor Somalia er enorme, og det seiler veldig mange fartøyer der, med alle mulige nasjonaliteter. Den saudi-arabiske supertankeren «Sirius Star» ble kapret mandag denne uka, og kapringen har forbauset en hel skipsverden. Spesielt siden båten ble kapret hele 700 kilometer utenfor Kanyas kyst, hvor det ikke har vært mye sjørøveri tidligere.

- Området der den digre supertankeren fra Saudi-Arabia ble tatt er vanvittig langt unna der det patruljeres. Dette vises hvor vanskelig det er å koordinere piratjakten. Hensynet til gislene gjør også at det er veldig vanskelig å gjøre noe, sier Sjaastad.

Ifølge Aftenpostens papirutgave i dag, har det hittil vært 90 sjørøverangrep i år - mot 23 i hele fjor. 38 av fartøyene er blitt kapret og 16 av dem er fremdeles i piratenes hender. Ni personer er drept og sju savnet etter sjørøverangrep i år.

FN har kommet med en resolusjon som gir adgang til å beskytte og gripe inn i sjøkapringer utenfro Somalia.

- Det er en erkjennelse om at situasjonen er farlig og at den somalske staten ikke klarer å kontrollere eget territorium og kyst, sier Sjaastad.

Livet i piratbyen
At sjørøverkapring er en attraktiv business, opplevde BBC da de besøkte havnebyen Eyl i Somalia: Så fort det blir kjent at pirater har kapret nok et skip, skjer det ting i den somaliske regionen Puntland, ifølge BBCs afrikaanalytiker, Mary Harper: Mennesker kommer strømmende til Eyl-havna i Somalia, hvor de fleste kaprede skipene blir holdt av de velbevæpnede sjørøvergjengene.

Folkene har på seg slips og smarte klær. De kommer i sine landcruiser-biler og har med datamaskiner. En person sier at han er piratenes forretningsfører, en annen sier han er sjørøvernes sjefsforhandler. For - det er enorme pengesummer å tjene på kapringen, og alle er klare for å få sin andel av pengene.

SKAPER FRYKT:  Somalske pirater har oppgradert våpenarsenalet sitt det siste halvåret. Når de drar ut for å kapre skip, er deres små båter lastet med de nå med seg bombekastere, panserverngranater og diverse automatvåpen. Piratene utenfor Somalia opererer nå i så store områder, at ikke noen klarer å stoppe dem. Foto: AP/Scanpix
SKAPER FRYKT: Somalske pirater har oppgradert våpenarsenalet sitt det siste halvåret. Når de drar ut for å kapre skip, er deres små båter lastet med de nå med seg bombekastere, panserverngranater og diverse automatvåpen. Piratene utenfor Somalia opererer nå i så store områder, at ikke noen klarer å stoppe dem. Foto: AP/Scanpix Vis mer

Løsepengesummene er ulike, alt etter fangstens størrelse. Ifølge BBCs kilder ligger utbetalingene nå på et sted mellom 300.000 til 1,5 millioner dollars. Store penger å tjene, med andre ord.

- Antall folk som først angriper er lavt, normalt fra sju til ti, sier en kilde til BBC.

- De drar ut i kraftige speedbåter, som er bevæpnet med tunge våpen. Så fort de bordrer skipet, kommer rundt 50 pirater til ombord i båten. Og rundt 50 sjørøvere til står klare og venter, i tilfelle noe går galt, fortsetter kilden.

Egen industri
Piratindustrien i Somalia har nå vokst seg så stor at Puntland-regionen blomster: Spesielle restauranter er kommet for å forberede mat til mannskapet på de kaprede båtene. Flotte hus er bygget og dyre biler kjøpt inn i landet som ikke har hatt en sentralmyndighet på nesten 20 år.

- Det er bare et spørsmål om tid før noe forferdelig skjer. Hvis piratene skyter hull i en stor tankbåt, kan det bli oljesølutslipp og en enorm miljøkatastrofe, sier en talsmann til BBC.

Men så lenge Somalia er preget av borgerkrig, kaos og død, er det ingen som tror det vil bli en nedgang i antall sjørøvere. Heller tvert om.

Kan tas overalt

Norges Rederiforbund har mylig bedt om at Norge sender ned styrker som kan være med og patruljere området utenfor Somalia. Noen rederier har også bedt skipene sine ta en annen rute - rundt Kapp det gode håp i Sør-Afrika, for å unngå kapringsforsøk.

TATT UTENFOR KENYA:  Her er to av åtte somaliske pirater som ble tatt av britiske styrker utenfor Kenya. De ble tatt etter at de forsøkte å kapre et dansk lasteskip 11. november i år. Foto: SCANPIX/REUTERS/Reuters TV  (KENYA)
TATT UTENFOR KENYA: Her er to av åtte somaliske pirater som ble tatt av britiske styrker utenfor Kenya. De ble tatt etter at de forsøkte å kapre et dansk lasteskip 11. november i år. Foto: SCANPIX/REUTERS/Reuters TV (KENYA) Vis mer


- Men dette er ikke lenger noen forsikring. Båtene kan tas overalt, og en annen reiserute er ingen løsning, sier Sjaastad.


Nupi-forskerne Anders C. Sjaastad og John Kristen Skogan stilte i går til nettmøte om den moderne sjørøvervirksomheten. Svarene kan du lese her.

BBC har laget en spørsmål og svar-oversikt over sjørøveriet i Somalia. Les mer om det her.

PIRATJAKT: Et dansk krigsskip er avbildet i farvannet utenfor Mogadishu, Somalia, på jakt etter mulige sjørøvere. Men siden havområdet er enormt, er jobben langt fra enkel. Foto: Reuters/Scanpix
PIRATJAKT: Et dansk krigsskip er avbildet i farvannet utenfor Mogadishu, Somalia, på jakt etter mulige sjørøvere. Men siden havområdet er enormt, er jobben langt fra enkel. Foto: Reuters/Scanpix Vis mer