Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Statsbudsjettet:

Solberg forsvarer omflagging av Color Line

De 700 sjøfolkene som kan miste jobben ved omflagging av Color Line ligger godt an til å få nye jobber på land, mener statsminister Erna Solberg (H).

BEKYMRET: Color Line-ansatt Michael Baardsen (t.v) og forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund reagerer på at regjeringen vil la Color Line flagge ut arbeidsplasser. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
BEKYMRET: Color Line-ansatt Michael Baardsen (t.v) og forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund reagerer på at regjeringen vil la Color Line flagge ut arbeidsplasser. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet omtalte tirsdag at statsbudsjettet legger regjeringen til rette for at Color Line kan flagge ut 700 arbeidsplasser.

- Man føler seg lite verdt, sa Color Line-ansatt Michael Baardsen, som frykter for jobben sin.

I spørretimen i dag holdt statsministeren fast på at det er riktig å la Color Line flagge om Kiel-fergene – fordi det også er snakk om å berge 2.400 arbeidsplasser ved hovedkontoret. Hun viste til at Color Line har truet med å flagge ut til Danmark hvis de ikke får bytte fra NOR-registeret, som har krav om norske lønns- og arbeidsvilkår, til NIS-registeret, som ikke har det.

- Trusselen om å flytte til Danmark viser seg å være en tom trussel, raste Rødt-leder Bjørnar Moxnes i spørretimen i Stortinget onsdag.

- Regjeringen skriver selv i forslag til statsbudsjett at med dagens tilskuddsordning er det mer lønnsomt for Color Line å bli i Norge enn å flytte til Danmark, fortsatte han.

Vil redde 2400 jobber på land

- Vi har tatt selskapets egne ord for gitt. Nemlig at vi står i fare for å miste en stor norsk bedrift med flere arbeidsplasser i Norge om vi ikke gjør det mulig å endre registrering i fergetrafikken. Og vi gambler ikke med 2.400 arbeidsplasser (på land), sa Solberg.

- Et befriende ærlig svar, repliserte Moxnes.

Han mente likevel argumentasjonen ikke holdt vann.

- Hva tror Solberg mest på – sine egne beregninger eller påstander fra noen rike redere?, spurte Rødt-lederen.

Solberg holdt fast på at «bedriftsledere tar langsiktige strategiske vurderinger».

- Jeg håper at de ikke flytter ut. Kalkylene så også annerledes ut da vi gjorde beslutningen i 2015. Og dessuten går vi nå inn i en situasjon med mangel på arbeidskraft i Norge. Dermed vil det være behov i norsk arbeidsliv for den type arbeidskraft som eventuelt slutter i Color Line.

- En mager trøst for dem som mister jobbene at de kan få lov til å konkurrere med 100.000 andre som står uten arbeid, bemerket Moxnes.

Også Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum langet ut mot regjeringens arbeidslivspolitikk, og stilte spørsmål om Color Line-saken.

Bekymret for sosial dumping

Leder Johnny Hansen i Norsk Sjømannforbund mener omregistrering for Color Line vil ende opp med å presse ned lønnsvilkår i hele Norden, blant annet på selskaper som DFDS, Stena Line og Fjord Line.

- Den norske regjeringen setter seg i førersetet for å innføre sosial dumping i hele Norden, sa Hansen til Dagbladet tirsdag.

- Vi har fått reaksjoner fra fagbevegelsen i Norden og hele Østersjø-området som er bekymret for at hvis Color Line får bruke internasjonale minimumsvilkår mellom Oslo og Kiel, så blir det press for å få tilsvarende vilkår der de er.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!