BEKYMRET: Color Line-ansatt Michael Baardsen (t.v) og forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund reagerer på at regjeringen vil la Color Line flagge ut arbeidsplasser. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
BEKYMRET: Color Line-ansatt Michael Baardsen (t.v) og forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund reagerer på at regjeringen vil la Color Line flagge ut arbeidsplasser. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Statsbudsjettet:

Solberg forsvarer omflagging av Color Line

De 700 sjøfolkene som kan miste jobben ved omflagging av Color Line ligger godt an til å få nye jobber på land, mener statsminister Erna Solberg (H).

Dagbladet omtalte tirsdag at statsbudsjettet legger regjeringen til rette for at Color Line kan flagge ut 700 arbeidsplasser.

- Man føler seg lite verdt, sa Color Line-ansatt Michael Baardsen, som frykter for jobben sin.

I spørretimen i dag holdt statsministeren fast på at det er riktig å la Color Line flagge om Kiel-fergene – fordi det også er snakk om å berge 2.400 arbeidsplasser ved hovedkontoret. Hun viste til at Color Line har truet med å flagge ut til Danmark hvis de ikke får bytte fra NOR-registeret, som har krav om norske lønns- og arbeidsvilkår, til NIS-registeret, som ikke har det.

- Trusselen om å flytte til Danmark viser seg å være en tom trussel, raste Rødt-leder Bjørnar Moxnes i spørretimen i Stortinget onsdag.

- Regjeringen skriver selv i forslag til statsbudsjett at med dagens tilskuddsordning er det mer lønnsomt for Color Line å bli i Norge enn å flytte til Danmark, fortsatte han.

Vil redde 2400 jobber på land

- Vi har tatt selskapets egne ord for gitt. Nemlig at vi står i fare for å miste en stor norsk bedrift med flere arbeidsplasser i Norge om vi ikke gjør det mulig å endre registrering i fergetrafikken. Og vi gambler ikke med 2.400 arbeidsplasser (på land), sa Solberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Et befriende ærlig svar, repliserte Moxnes.

Han mente likevel argumentasjonen ikke holdt vann.

- Hva tror Solberg mest på – sine egne beregninger eller påstander fra noen rike redere?, spurte Rødt-lederen.

Solberg holdt fast på at «bedriftsledere tar langsiktige strategiske vurderinger».

- Jeg håper at de ikke flytter ut. Kalkylene så også annerledes ut da vi gjorde beslutningen i 2015. Og dessuten går vi nå inn i en situasjon med mangel på arbeidskraft i Norge. Dermed vil det være behov i norsk arbeidsliv for den type arbeidskraft som eventuelt slutter i Color Line.

- En mager trøst for dem som mister jobbene at de kan få lov til å konkurrere med 100.000 andre som står uten arbeid, bemerket Moxnes.

Også Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum langet ut mot regjeringens arbeidslivspolitikk, og stilte spørsmål om Color Line-saken.

Bekymret for sosial dumping

Leder Johnny Hansen i Norsk Sjømannforbund mener omregistrering for Color Line vil ende opp med å presse ned lønnsvilkår i hele Norden, blant annet på selskaper som DFDS, Stena Line og Fjord Line.

- Den norske regjeringen setter seg i førersetet for å innføre sosial dumping i hele Norden, sa Hansen til Dagbladet tirsdag.

- Vi har fått reaksjoner fra fagbevegelsen i Norden og hele Østersjø-området som er bekymret for at hvis Color Line får bruke internasjonale minimumsvilkår mellom Oslo og Kiel, så blir det press for å få tilsvarende vilkår der de er.