EVENTYR: De seneste årene har Kähler-salget stått for 90 prosent av omsetningen til det drammensbaserte agenturet Bo Bedre. Foto: Finansavisen
EVENTYR: De seneste årene har Kähler-salget stått for 90 prosent av omsetningen til det drammensbaserte agenturet Bo Bedre. Foto: FinansavisenVis mer

Solgte 2 millioner Kähler-vaser - nå er eventyret over

Den norske Kähler-agenten antar at han har solgt omtrent 2 millioner av vasene som ble allemannseie i 2014. Så sa danskene opp agenturavtalen etter syv år.

(Finansavisen): Stamati Stenseth, daglig leder i agenturet Bo Bedre, valgte å satse på det danske keramikkmerket Kähler i 2010. Det var lenge før nordmenn gikk mann av huse for å skaffe seg Omaggio-vasene med de karakteristiske stripene, skriver Finansavisen.

- Etter 15 år i bransjen hadde jeg tro både på keramikken som materiale, og produktene Kähler spurte oss om å jobbe med. Jeg hadde tro på at det ville bli en merkevare som kunne selge, men hadde aldri i verden trodd at det skulle gå så godt som det gjorde, sier Stenseth til Finansavisen.

Eventyret over
I løpet av syv år som Kähler-agent antar Stenseth at han har solgt 2 millioner vaser til 450 norske forhandlere. Bo Bedre firedoblet nesten overskuddet fra 2013 til suksessåret 2014 med et resultat etter skatt på 3,4 millioner. Nå er det eventyret over. Danskene valgte å si opp samarbeidet med Bo Bedre i fjor, og har inngått en avtale med en dansk distributør som selger Kähler i hele Skandinavia.


- Det har vært syv fantastiske år, både for oss og danskene. Vi kommer neppe til å oppleve noe lignende igjen. Det var Kählers valg å avslutte kontrakten, men jeg er ydmyk over å ha fått lov til å være med på en av historiens beste reiser i min bransje. Vi har hatt noen utrolige gode år og hopper av på topp. Det var kanskje tiden for å gjøre det, det var muligens toppen for merket, slik alle merker en dag opplever, sier Stenseth til Finansavisen.

De seneste årene har Kähler-salget stått for 90 prosent av omsetningen til det drammensbaserte agenturet. Som følge av kontraktsoppsigelsen får agenturet en godtgjørelse fra keramikkselskapet. Uten det hadde det vært vanskelig å drive videre.

- Man vet at oppsigelsen kan komme og vi var forberedt på å leve videre uten Kähler, men det er klart det er vondt å miste 90 prosent av omsetningen. Jeg satt igjen med nesten bare faste kostnader. Uten den avtalefestede kompensasjonen hadde jeg stått på bar bakke, men vi ser på 2017 som et investeringsår og jobber videre med nye produkter.

Egen tekstilserie
Bo Bedre opprettholder antall forhandlere og har i dag 10 andre agenturer, hvor brorparten er danske. I tillegg produserer selskapet sin egen norskdesignede tekstilserie i India, som de har jobbet med i to år.

- Vi har truffet godt på å være litt særegne i designet og fargemessig. Nå selger også emaljeskålene fra Cathrineholm, som er designet av Grete Prytz Kittelsen, utrolig godt, og står for en stor andel av omsetningen. Cathrineholm er kanskje det morsomste vi har jobbet med, også fordi det er norsk. Det er sjelden vi kan slå oss på brystet og si at vi jobber med norsk design, sier Stenseth til Finansavisen.

Han er derimot åpen om at de neppe vil få oppleve en suksess på nivå med Kähler-vasene.

- En slik suksess får man bare oppleve én gang i livet.

Flere økonominyheter

Ser meget pen oppside i Subsea 7
Nordea kutter gebyr på aksjehandel
Norsk oljemygg sikrer 400 mill. til oljeleting