- Solgte hundrevis av fartsmonstre med «politiknapp»

Seks personer siktet for gigantsvindel, kjøperne er medskyldige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Politiet gikk i dag til storaksjon mot lokalene til en motorsykkelimportør og flere Suzuki-forhandlere i Oslo. Seks personer er siktet for ulovlig manipulering av motorsykler, avgiftsunndragelser og dokumentforfalskninger.

Trikseknapp

Svindelen som politiet, Tollvesenet og Statens vegvesen mener de har avdekket består i hovedsak av at noen av de heftigste motorsyklene på markedet på papiret har blitt solgt som laveffekt-sykler. Det har blitt gjort for å unndra avgifter, som er mye høyere for tungmotorsyklene, og for å lure kjøpernes forsikringsselskaper.

- Dette er virkelig rå sykler, opp til 1000 kubikk. Det er en enorm forskjell på den effekten og den som har stått oppført i dokumentene, som nesten er moped-størrelse, forteller politioverbetjent Knut Nysæter ved trafikkseksjonen i Oslo politidistrikt til Dagbladet.no.

Den omfattende etterforskningen ble satt i gang da det ble oppdaget at flere motorsykkelførere hadde den samme måten å lure myndighetene på når de ble stoppet i kontroll der motorkraften ble undersøkt.

- Syklene har påmontert en skjult knapp der man enkelt kan bytte til laveffekt, og kan dermed manipulere kontroller, sier Nysæter.

Turtallsperren kalles etter det Dagbladet.no forstår for «politiknapp» av førerne av de trimmede syklene.

Den spesielle modifiseringen av fartsmonstrene er ifølge politiet gjort i Norge. Siden i januar i fjor har det, ifølge de involverte forhandlernes egne regnskap, blitt solgt minst 249 motorsykler ulovlig som «laveffekt». Bare 47 fulleffekt Suzuki-sykler ble i samme periode faktisk solgt som det de er.

SUPERSYKKEL: GSX-R 1000 er ifølge MCJournalen den mest racingorienterte 1000-kubikkeren, og «regjerer» i supersportklassen med en toppfart på nærmere 295 kilomter i timen. Modellen er blant de kraftige syklene som er solgt med forfalskede dokumenter i Oslo. Illustrasjonsfoto: Dagbladet
SUPERSYKKEL: GSX-R 1000 er ifølge MCJournalen den mest racingorienterte 1000-kubikkeren, og «regjerer» i supersportklassen med en toppfart på nærmere 295 kilomter i timen. Modellen er blant de kraftige syklene som er solgt med forfalskede dokumenter i Oslo. Illustrasjonsfoto: Dagbladet Vis mer

- På trafikksikkerheten løs

Politiet ser svært alvorlig på saken, fordi de fleste eierne av fulleffekt-motorsyklene har vist seg å være personer mellom 25 og 30 år. Den fordelaktige prisen skal ifølge politiet ha gjort de aktuelle forhandlerne til markedsledere for denne typen sykler.

- Taperne er staten og trafikksikkerheten. Uerfarne førere kjører disse enormt raske syklene, noe vi ser på ulykkesstatistikken, sier politioverbetjenten, som kaller saken en systematisk overtredelse av gjeldene lover og regler.

Det var etter mange alvorlige mc-ulykker på 1990-tallet at ble det iverksatt strengere EU-krav til førerkort på motorsykler. Skadestatistikken førte også til at forsikringspremiene for enkelte sykler ble priset svært høyt. Når en fulleffekt motorsykkel kjøpes og registreres som laveffekt, fører det til at MC-førere får en prisreduksjon og lavere forsikringspremie.

- Solgte hundrevis av fartsmonstre med «politiknapp»