HANDEL: Isbilsjåfør Jo Erik Tangnes selger både iskrem og fisk. Har har han solgt litt fisk til Jan Sanbakken på Stubberud ved Mjøsa (nær Feiring). Foto: Iván Kverme / Finansavisen
HANDEL: Isbilsjåfør Jo Erik Tangnes selger både iskrem og fisk. Har har han solgt litt fisk til Jan Sanbakken på Stubberud ved Mjøsa (nær Feiring). Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

Solgte iskrem og fisk fra bilen for 133 mill. i fjor

Og nå er den verste konkurrenten på det norske isbilmarkedet borte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Selv om gradestokken viser rundt null, isen på bakken er speilblank, og det ligger rundt 20 centimeter snø i terrenget har isbilsjåfør Jo Erik Tangnes flere kunder på det lille tettstedet Stubberud vest for Mjøsa.

- Vi har en del faste kunder som ønsker å kjøpe is, og ikke minst har vi noen dyktige medarbeidere som vi ønsker å holde på ved å tilby dem heltidsjobb hele året, sier Stein Ove Jordal, daglig leder i Den norske Isbilen til Finansavisen i dag.

Og i tillegg selger han litt fisk.

Januar dårligst Selskapet holder til på Askøy utenfor Bergen og leverer til det lokale dagligvaremarkedet, men omtrent to tredeler av omsetningen skjer gjennom selskapet Den norske Isbilen. Selskapet har 19 avdelinger i Norge.

- Mai er vår beste måned. Da selger vi 25 ganger mer enn i januar, som er den dårligste, sier Jordal.

- Spesielt god sesong Ifølge Jordal økte omsetningen i 2014 med 30 prosent sammenlignet med året før. Resultatet før skatt havner på linje med enkelte andre gode år tidligere, det vil si rundt 5 millioner kroner.

- 2014 ble en spesielt god sesong for oss som lever av sommerprodukter. Mai, juni og juli var fantastiske måneder, sier han.

På grunn av hard konkurranse gikk imidlertid selskap med tap seks år på rad, i perioden 2006-2013. Men nå er den tøffesten konkurrenten borte.

- Grunnlag for god utvikling Gjennom hele 2000-tallet knivet de gule og hvite bilene fra Den norske Isbilen mot de lyseblå bilene fra Hjem Is, som var eid av Nestlé.

I januar 2014 kollapset imidlertid Hjem Is da de to franchise-selskapene som drev bilene gikk konkurs.

- Jeg mener vi har grunnlag for en god utvikling. En god del forbrukere foretrekker å kjøpe iskremprodukter på denne måten. Produktene tiner fort, og du kjøper dem nær fryseren, sier Jordal.

Flere nyheter Sunnmøringene leverer solide tall
De beste og verste bankene i Norge
Facebook falt og Apple dabbet av