Solgte kjøtt og egg for trekvart milliard

Den Stolte Hane solgte for 758 millioner kroner i første halvår.

HOFFLEVERANDØR: Går du i en av Coops butikker, er det først og fremst kylling fra Den Stolte Hane du tilbys. Foto: Oliver Orskaug.
HOFFLEVERANDØR: Går du i en av Coops butikker, er det først og fremst kylling fra Den Stolte Hane du tilbys. Foto: Oliver Orskaug.Vis mer

(Finansavisen): Kyllingprodusenten Den Stolte Hane, som er hovedleverandør av hvitt kjøtt til Coop i Norge, økte salget av kylling- og kalkunprodukter, samt egg med fem prosent i andre kvartal.

Omsetningen endte på 384 millioner kroner, 20 millioner kroner mer enn samme kvartal i fjor.

I årets seks første måneder har Den Stolte Hane omsatt for 758 millioner kroner, noe som er 44 millioner eller 6,2 prosent mer enn samme halvår i fjor.

Eierselskapet Scandi Standard rapporterer også tallene i svenske kroner til Stockholmsbørsen, hvor de er notert. De tallene viser et salg på 419 millioner svenske kroner i Norge i andre kvartal, en vekst på 7 prosent mot samme tremånedersperiode i fjor.

I årets seks første måneder er omsetningen i Norge på 819 millioner svenske kroner, eller ni prosent mer enn samme halvår for ett år tilbake.

Best marginer i Norge

Scandi Standard driver lignende virksomhet som Den Norske Hane i hjemmemarkedet Sverige, samt Danmark, Finland og Irland.

Selv om Norge er det tredje største markedet for Scandi Standard målt i omsetning, så er det i Norge eierselskapet oppnår best marginer. Etter seks måneders virksomhet i år, er driftsresultatet i Norge 78 millioner svenske kroner, mot 62 millioner i fjor.

Til sammenligning endte driftsresultatet på bare 85 millioner svenske kroner i første halvår, enda omsetningen i det markedet er nesten dobbelt så høy som i Norge.

Driftsmarginen i Norge var på 9,5 prosent i første halvår i år mot 8,2 i fjor. I andre kvartal klarte Den Stolte Hane å levere en driftsmargin på 9,8 prosent, som er langt bedre enn i de fire andre markedene morselskapet har virksomheter i.

Nær 5 milliarder i salg

Etter seks måneders virksomhet i år, er driftsresultatet i Norge 78 millioner svenske kroner, mot 62 millioner i fjor.

Til sammenligning endte driftsresultatet på bare 85 millioner svenske kroner i første halvår, enda omsetningen i det markedet er nesten dobbelt så høy som i Norge.

Scandi Standard omsatte totalt for 4,9 milliarder svenske kroner i første halvår, en vekst på 13 prosent. Driftsresultatet ble 212 millioner og resultat før skatt ble 122 millioner svenske kroner. Med andre ord er Den Stolte Hane er sterk bidragsyter til konsernets gode resultater.

Mistet avtale med Rema

Finansavisen meldte i februar i år at Den Stolte Hane mister sin avtale om å levere egg til Rema 1000, noe de har gjort i ti år.

Men for Den Stolte Hane var det ingen krise, siden de bare kort tid før avtalen med Rema ble terminert, kunne melde om at de inngikk en lignende hovedavtale med Coop.

Volummessig er de to avtalene ganske like, slik at regnskapseffektene nærmest blir nullet ut. Den Stolte Hane regner med å ha faset ut og inn de to kundene i løpet av neste år en gang.

Andre økonominyheter

Orkla investerer i islandsk sjokoladegigant
Equinor får flere hundre millioner i støtte