SELGER SKJØNNHET: Vita tjente i fjor over 80 millioner kroner på skjønnhetsprodukter. Her ved sjef i Vita-eier Cosmetic Group, Knut Erling Røsjorde. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
SELGER SKJØNNHET: Vita tjente i fjor over 80 millioner kroner på skjønnhetsprodukter. Her ved sjef i Vita-eier Cosmetic Group, Knut Erling Røsjorde. Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

Solgte skjønnhet for én milliard

Skjønnhetsgiganten Vita ga inntektene et solid løft i 2015.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Etter en omsetningsdobling de siste syv årene har skjønnhetskjempen Vita passert milliarden i inntekter, skriver Finansavisen.

Kjeden endte i 2015 opp med en inntekt på 1.144,4 millioner kroner, opp fra 962,4 millioner kroner året før. Overskuddet beløp seg til 86,2 millioner, mot 77,5 millioner kroner i 2014.

- Det nye målet er å nå 100 millioner i overskudd, sier fungerende adm. direktør i Vita-eier Cosmetic Group, Knut Erling Røsjorde, til avisen.

Doblet på nett

Ifølge tall fra Kosmetikkleverandørenes landsforening er Vita den største aktøren i bransjen med en andel på 28 prosent. Og ifølge Finansavisen tar kjeden stadig andeler fra konkurrentene.

Røsjorde mener en sterk merkevare og kjennskap til produktet er viktige årsaker til den kraftige veksten.

- Vi jobber mye med kompetanse hos ansatte, og har en egen opplæringsportal på nett der de ansatte lærer om produktene og håndtering av kunder, forteller han til avisen.

I tillegg vokser Vita kraftig på nett, hvor de i fjor doblet salget. Nå skal det satses videre på digital markedsføring.

- De neste årene vil vi investere mangfoldige millioner i programmatisk reklame, sier Røsjorde til Finansavisen.

Flere nyheter:

Norsk Data-gründer satser på ostekule
- Luksus er fortsatt god business
Har blitt Petter Stordalens tapsmareritt