Det er nå like mange snuserer som røykere i Norge.
Det er nå like mange snuserer som røykere i Norge.Vis mer

Solgte snus for 884 mill. kroner - betalte 560.000 kroner i skatt

Swedish Match solgte mer snus enn noen gang i Norge i fjor, men skatteregningen var ikke mye å skryte av.

(Finansavisen): 2017 var det første året det var like mange snusere som røykere i Norge. Antallet nordmenn som brukte snus daglig var i samme periode på 10 prosent, en økning på 2 prosentpoeng fra 2016, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Rundt 35 prosent av snuserne i Norge er kvinner og veksten i salget er god.

– Nordmenn etterspør stadig mer snus som er hvit og diskret, i mindre forpakninger og med mintsmak. Det er her all veksten vår kommer fra, og vi ser at det er spesielt kvinnene som etterspør de helhvite, smakstilsatte snusvariantene, sier kommunikasjonsdirektør Nils Erlimo i Swedish Match Distribution til Finansavisen.

Vokser pent

Salget i Norge har økt pent de siste årene, med over 5 prosent både i 2016 og 2017. Men selv om Swedish Match vokser i Norge og omsatte for mange hundre millioner ble det ikke så veldig mye skatt av det.

Swedish Match, gjennom selskapet Swedish Match Distribution, hadde driftsinntekter på 884 millioner kroner i Norge i fjor. Det var på merker som General, G. 3, The Lab, Nick & Johnny og Göteborgs Rapé.

Bunnlinjen er derimot et trist skue, selv om selskapet er markedsleder på snus i Norge, med over 50 prosent av markedet. Driftsmarginen er nesten ikke synlig. Den er tilnærmet null både i 2015, 2016 og 2017, skriver avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av en samlet omsetning de tre årene på over 2,5 milliarder, hadde Swedish Match Distribution et samlet driftsresultat på 274.744 kroner, tilsvarende en margin på 0,01 prosent.

Noen hundre tusen i finansinntekter hvert år har gjort at selskapet har betalte totalt 560.000 kroner i skatt til Norge i løpet av de tre årene.

Hvorfor så lav lønnsomhet?

Hvorfor er lønnsomheten så lav i det norske salgsselskapet, selv om det i årsrapporten heter at «prissettingen mellom selskapene (innenfor konsernet, red. anm.) finner sted til markedsmessige verdier»?

– Swedish Match Distribution er et rent distribusjons- og logistikkselskap. Fortjenesten hos SWM Distribution baserer seg utelukkende på logistikktjenester. Å ha egne nasjonale distributører er en normal organisering for internasjonale aktører, sier Erlimo til Finansavisen.

Noe skatt betalte Swedish Match likevel til Norge i fjor.

Gjennom Swedish Match Norge AS, som utfører salgstjenester for morselskapet, ble det 12,9 millioner kroner i skatt, av et resultat på 52,7 millioner og en omsetning på 204,6 millioner kroner i 2017.

Hadde hele omsetningen i Norge i fjor hatt en tilsvarende lønnsomhet kunne det gitt 227,7 millioner kroner i resultat og ytterligere 55,7 millioner i skatt til Norge.

Flere økonominyheter

Gullprisen faller og faller

Tre aksjer faller til ny bunnotering

Trump truer med toll på all import fra Kina