Populært:  Per capita drikker ingen mer av den britiske Pukka-teen enn nordmenn.
Populært: Per capita drikker ingen mer av den britiske Pukka-teen enn nordmenn.Vis mer

Solgte te for titalls millioner i fjor

Nordmenn drikker mer Pukka-te enn noen andre. Det merkes på importørens topplinje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Norge er det landet i verden som selger mest Pukka-te, men jeg må legge til at det er per capita, sier Marianne Willumsen Nustad til Finansavisen.

Via sitt selskap M. Willumsen har hun siden 2007 vært importør og distributør for Pukka, og hun bekrefter at interessen for den britiske urteteen bare vokser og vokser.

- Tidligere solgte vi teen hovedsakelig via fine interiørbutikker og helsekostbutikker, men for et års tid siden kom Pukka inn i dagligvarehandelen; Meny og Coop. Det har skapt en boom, forteller Willumsen, som i tillegg til Pukka har agenturet på blant annet leppepomaden Eos og duftlysene Voluspa.

Økt jevnt og trutt M. Willumsen har økt omsetningen hvert år siden 2008. Fjoråret ble intet unntak. 2015 ble avsluttet med en vekst på cirka 8 prosent.

- Det var hovedsakelig Pukka som sto for veksten, men et shampoo-merke vi fikk inn i fjor - Ogx - bidro også, sier Willumsen Nustad til Finansavisen.

Hun forteller at det ble solgt cirka 1,2 millioner pakker Pukka-te i Norge i fjor. Pukka sto for 37 prosent av den norske importørens omsetning på rundt 65 millioner kroner.

Regnskapet er ennå ikke revidert, men driftsresultatet landet på rundt 14,5 millioner kroner. Det gir en driftsmargin på cirka 22 prosent.