PÅ TOPPEN AV BYEN: Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell gjør byene til sin store sak.
Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
PÅ TOPPEN AV BYEN: Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell gjør byene til sin store sak. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.Vis mer

Solhjell vil være byminister

Nå vil han: • Ta fra distriktene og gi til byene • Ta styring med byplanleggingen • Satse kollektivt • Bygge mer • Korte saksbehandlingstider • Bevare grøntområdene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg vil være byminister, sier Bård Vegar Solhjell.

Over hele verden trekker folk mot byene. Norge er intet unntak. Bybefolkningen har økt med en halv million siden år 2000, og i framtida vil veksten komme i og rundt byene. Solhjell poengterer at de er flere statsråder som jobber med bypolitikk. Men som miljøvernminister har han myndighet over arealene i Norge. Nå gjør han byene til sin kampsak. Denne uka deltok han i et bytoppmøte med politikere fra 13 «Framtidens byer».

- Det snakkes mye om distriktspolitikk, men det store flertall bor i byregioner. Vi må utvikle en nasjonal bypolitikk og bruke mer ressurser på byene, sier Bård Vegar Solhjell til Dagbladet.

Tar boligstyring
Først og fremst må det bygges flere og bedre boliger i og rundt byene, mener han.

- En gang var sant at «plass har vi nok av». Sånn er det ikke lenger. Vi kan ikke breie oss mer utover jordene. Nå må vi bygge tett, høyt og smart, sier Solhjell.

For å få til mer bygging har han bedt fylkesmennene legge press på kommunene. I tillegg vil han kreve fortgang i byggeprosessene.

- Innvendingene mot bygging må komme tidlig, og de må samordnes. I stedet for 22 instanser, bør utbyggerne møte to. Så må man skille småting fra viktige saker, sier Solhjell.

Solhjell er opptatt av at bymarkene og de grønne lungene skal bevares. Kjøpesentra skal ligge i byen, ikke utenfor. Nye byggekrav skal gjøre alle nybygg til energieffektive passivhus. Solhjell viser til de grønne takene på barcode-rekka i Bjørvika som et eksempel til etterfølgelse. Og han har en utfordring til byggebransjen:

- Boligmangel kan presse fram for dårlige, trange og tett beliggende boliger. Det må bygges for framtida og det må være variasjon i type leiligheter.

Mer penger til bytrafikk
Det andre kjernepunktet er kollektivtrafikk.

- Mer av transportpengene må gå til storbyene. Selv med mer veibygging, vil køene vokse. Kollektivtransporten må rustes opp, sier Solhjell, som også vil gjøre byene til sykkel- og elbilmekkaer.

Men Solhjell regjerer som nevnt ikke over byene alene. Landets lokalpolitikere og en samferdselsminister og en kommunalminister fra Senterpartiet har sitt å si.

- Vil du ha mindre lokal styring?

- Nei, men en klarere nasjonal bypolitikk.

- Du vil ta fra distriktene og gi til byene, hva sier dine regjeringskollegaer i Sp?

- Det vil alltid være diskusjon om fordeling av ressurser, men jeg tror alle ser behovet for kollektivtransport rundt byene. Jeg opplever ikke konflikt med Sp, og snakker godt med både Liv Signe Navarsete og Marit Arnstad om bypolitikk, sier Solhjell.