VOKSER MEST: Olivia økte omsetningen med 70 prosent i fjor. Her fra Olivia på Tjuvholmen.
Foto: Iván Kverme
/ Finansavisen.
VOKSER MEST: Olivia økte omsetningen med 70 prosent i fjor. Her fra Olivia på Tjuvholmen. Foto: Iván Kverme / Finansavisen.Vis mer

Solid vekst for kjendisrestauranter

De store spiser seg større.

(Finansavisen): Restaurantlivet i Norge blomstrer. Ser man på noen av de største restaurantaktørene i Norge (eksklusiv kjeder som Egon, Burger King og Peppes Pizza) økte omsetningen med 16 prosent i fjor. Samtlige av de store restaurantkonsernene Finansavisen har kikket på, med unntak av Arne Joakimsen i Stavanger, kunne vise til vekst. Veksten skyldes i vesentlig grad åpning av nye restauranter hos flere aktører.

15 av de store aktørene solgte mat og drikke for 2.685 millioner kroner i 2017. Resultatmessig er det store variasjoner. De flinkeste i klassen oppnådde driftsmarginer på over 10 prosent, mens tre av de 15 gikk med tap (Dilla Holding, Nodee Holding og Bølgen & Moi).

Størst av dem alle er Fursetgruppen, som favner nær 20 enkeltstående restauranter i Oslo-området. Konsernet økte omsetningen med 100 millioner kroner til 488 millioner i 2017, godt hjulpet av Ling Ling by Hakkasan, som åpnet på Aker Brygge i april i fjor. Ling Ling nådde en omsetning på cirka 60 millioner kroner i oppstartsåret, skriver Finansavisen.

Øker mest

En stor del av fjorårets vekst bidro også Hercules Capital-eide Olivia for. Fullt år for Olivia i Østbanehallen og åpning av Olivia-restaurant i Bergen og Trondheim i mai i fjor bidro til at omsetningen økte med hele 70 prosent. Samtidig klarte Olivia-konsernet å heve driftsresultatet med cirka 3 millioner kroner.

Omsetningsveksten ventes å fortsette i år. I mai åpnet Olivia restaurant i Stavanger og i desember åpner konsernet sin første restaurant utenfor Norges grenser; nærmere bestemt i Gøteborg.

- I år sikter vi mot en nettoomsetning på cirka 410 millioner kroner, sier adm. direktør i Olivia, Tone Wicklund-Hansen, til Finansavisen, og indikerer dermed en ventet økning på 23–24 prosent.

Kjøpte Brasserie Hansken

Akers Hus Kafedrift favner åtte spisesteder i Oslo, samt Amundsen Bryggeri på Hauketo i Oslo. I fjor økte omsetningen med 22 prosent og driftsresultatet med 26 prosent.

- Økningen skyldes at vi åpnet restauranten Kullt i fjor. I tillegg hadde vi generelt et bra år i, sier Børre Jensen til avisen, daglig leder og én av tre eiere i Akers Hus Kafedrift.

Kullt nådde ifølge avisen en omsetning på i overkant av 25 millioner kroner i fjor, mens driftsresultatet endte på minus 3,7 millioner i oppstartsåret. I tillegg kommer spisesteder som Brasserie Hansken (overtatt for 6 millioner kroner i februar i fjor), Nydalen Bryggeri & Spiseri og Royal Gastropub. Sistnevnte er det største og mest lønnsomme av serveringsstedene i Akers Hus Kafedrift.

Andre økonominyheter:

Resultatsmell for Posten - får for lite post
Milliardøkning for eiendomskonge