Solidaritet eller butikk?

Små bistandsorganisasjoner har ikke råd til å markedsføre seg, og klarer derfor ikke samle inn penger. De organisasjonene som allerede har mest, får mest.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er vanskelig for små bistandsorganisasjoner å bli synlige i Norge. - Først når media skjønner alvoret, blir det fart i sakene, ble det sagt under Bistandstorgets seminar i Oslo i dag. 23 bistandsorganisasjoner var representert.

- Det koster å gi hjelp, var gjennomgangstonen, særlig blant de mindre organisasjonene. De har ikke like store markedsføringsbudsjetter som de større organisasjonene.

Internett

Pål Breivik fra Norsk Fredskorpssamband etterlyste framtidsrettet tenkning blant bistandsarbeidere.

- Hver dag går jeg inn på en nettside som heter Hungersite, der du ved å klikke får en sponsor til å betale 1 3/4 kopp ris til et menneske som sulter. Internettmarkedet åpner for andre aktører enn de profesjonelle.

De fem store

Stortinget har vedtatt at de fem største nødhjelpsorganisasjonene i Norge skal få 10 millioner kroner i året for å drive holdningsskapende arbeid. Vil organisasjonene få mer i statsstøtte må de selv skaffe 20 prosent av kapitalen. For hver krone organisasjonen samler inn får de fire kroner av NORAD.

Lett for kjente

- Når man er kjent, er det lett å samle inn penger, selv når man ikke samler inn til noe konkret, sier Tone Dalen, informasjons- og innsamlingsleder i Stiftelsen Yme.

- Vi deltok på en stor marsj i regi av en kjent organisasjon, under helt allmenne paroler. Vi stilte med plakater og informasjon om et helt konkret vannprosjekt i Cabila i Angola. Likevel ville folk heller betale 150 kroner for en genser med et kjent navn på enn å betale 10 kroner for et vannbeger som gikk til inntekt for vårt prosjekt i Angola. Vi satt igjen med 4 000 kroner, forteller Dalen. - Folk responderer på bilder av barn med fluer i øyne, ikke på informasjon om konkrete prosjekter.

<B>TRENGER MARKEDSFØRING:</B> - Det er vanskelig for små organisasjoner å få gjennomslag, sier Tone Dalen.