Solidaritet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• TONOs trippelrolle som avregningsbyrå, vederlagsbyrå og kulturpolitisk instrument rommer en iboende konflikt: Hvem skal få hvor mye av de millionene som TONO innkrever på vegne av komponister og øvrige rettighetshavere som betaling for bruk av deres arbeider? I dag reguleres pengestrømmen tilbake til rettighetshaverne etter et prinsipp som gir en klassisk komponist langt høyere minuttbetaling for bruk av musikken enn hva en populærkomponist oppnår. Ideen er at det lettselgelige på solidarisk vis skal støtte det tungtselgelige, en solidaritet som mange popkomponister nå opplever som urettferdig.

• Muligens bør TONO justere sine fordelingsnøkler etter en moderne, mindre elitistisk musikkvirkelighet. Samtidig sier tallene at klassisk musikk fikk tilbake fem millioner TONO-kroner i fjor, pop-, jazz- og folkemusikk 103 millioner. Her bør det være mulig å få til en praksis som de fleste i begge leirer kan oppleve som både solidarisk og rettferdig.