Solo bruser med fjøra i USA

Skal overbevise amerikanerne om at gult er kult.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Er du nordmann og tilfeldigvis befinner deg på Sunset Boulevard i Hollywood denne uka, vil du antakelig ikke tro dine egne øyne dersom du hever blikket noen grader.

For etter all sannsynlighet vil synsranden din da fylles av ei gigantisk reklametavle med Solo-logo og påskriften:

«Sjokkerende, men sant: Verdens beste brus er gul og norsk.»

Forklaringen er enkel: Den norske appelsinbrusen satser for første gang i sin 77-årige historie tungt på å skaffe seg berømmelse utenlands - og det attpåtil i et marked som fra før er tungt dominert av Coca- Cola og Pepsi.

- Styrer brusen Det skremmer ikke Solos daglige leder Joakim Sande. Denne uka har han selv stått på sentrale steder som nevnte Sunset Boulevard og Venice Beach og delt ut hundrevis av Solo-flasker til tørste amerikanere.

Han har klokkertro på at den norske brusen vil slå an i USA.

- Responsen har vært overveldende. Folk har styrtet flaska, for så å komme tilbake for mer, sier Sande til Dagbladet.

Han understreker at det ikke er tilfeldig at nettopp Los Angeles og Hollywood er valgt som lanseringssted for kampanjen.

- Dette er jo drømmenes by. Vi vil få verdens øyne rettet mot oss. Det er hit folk med tro på seg selv kommer, og vi har definitivt tro på at Solo er en hit.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foruten å dele ut brus på gata har Solo-teamet hatt et hektisk program, blant annet en lanseringsfest i regi av Arne Næss jr. og Diana Ross' skuespillersønn Evan Ross.

- Han ble introdusert for Solo av sin far som barn, og sier han har elsket den siden! sier en entusiastisk Sande.

Dyrt Solos amerikanske framstøt blir foreviget av regissør Lasse Gretland, i samarbeid med Rihanna-videoprodusent Jil Hardin. Sande vil imidlertid ikke ut med nøyaktig hvor mange kroner som blir investert i USA-satsingen.

- Men det er klart det er snakk om betydelige beløp. Vi må jo gunne på litt, sier han.

- Hvorfor skal Solo lykkes i et marked som fra før av er dominert av Coca-Cola og Pepsi?

- Fordi Solo er verdens beste brus! Det har vi visst lenge, og det har vi også fått bevist gjennom den enorme responsen. Vi vil nå mange millioner amerikanere gjennom godt gammaldags norsk dugnadsarbeid.