- Solo stjal filmen vår

Reklamebyrået JBR kan ha gjort generaltabben alle i bransjen helst vil unngå. Den nyeste Solo-filmen, som vises på TV og kino, er slående lik en svensk kortfilm. Den ble laget allerede i 1993 og er vist flere ganger i Norge. Svenskene vurderer å fremme et økonomisk krav til Solo A/S og JBR.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette må være tyveri av vårt konsept, sier Per Carleson, produsent for kortfilmen, som har tittelen «Det var väl som själva fan, också». Akkurat som i reklamefilmen for Solo, sitter far og sønn fortapt i en båt uten å få påhengsmotoren i gang. Omsider starter motoren, men så løsner den fra ripa og havner i sjøen. De to sitter igjen like hjelpeløse som før.

Filmen ble vist på NRKBarne-TV 24. februar i fjor og i reprise mandag denne uka. Den ble også vist på filmfestivalen i Haugesund i 1994 og på kortfilmfestivalen i Tromsø.

Den ble dessuten antatt på Robert Redfords egen kortfilmfestival «Sundance Festival» i California.

Advokat på saken

- Reklamefilmen er jo laget for å høste kommersiell gevinst. Da kan man ikke bare lure til seg ideen uten å ta det opp med oss først, sier Carleson i Studio Lagnö sør for Stockholm.

Jurister i Svenska Filminstitutet vurderer nå om reklamefilmen er konsepttyveri. I så fall går de videre med saken og krever godtgjørelse fra Solo A/S og deres reklamebyrå i Oslo.

JBR og Solos nye versjon av den svenske kortfilmen ble spilt inn på Mallorca i begynnelsen av februar - altså fire år etter den svenske kortfilmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er Frode Karlberg og Bjørn Smørholm som står bak JBRs reklamefilmer, der alt går galt selv om du drikker Solo. Filmene er prisbelønte i inn- og utland, blant annet i den presitisjetunge reklamefilmfestivalen i Cannes. Nå har den suksessrike duoen fått en stygg ripe i lakken.

Frode Karlberg i JBR, «opphavsmannen» til den siste Solo-filmen, er lei seg, men føler seg likevel fullstendig uskyldig.

- Dette er nok mer uheldig for meg som idéskaper enn for Solo. Foreløpig toer jeg mine hender og konstaterer at det er sånt som skjer - et velkjent fenomen internasjonalt. Men det er like kjedelig hver gang.

- Fikk dere ideen fra den svenske filmen?

- Jeg husker faktisk ikke hvordan ideen oppsto, men kan ikke utelukke noe som helst. Jeg er trygg på at jeg ikke har sett filmen.

«Lavmål å stjele»

- Hvordan stiller du deg til et eventuelt økonomisk krav fra Sverige?

- Det oversender jeg til juristene våre. Jeg tror det er mindre problematisk. Bevisbyrden må i så fall ligge på at ideen er bevisst rappet. Da blir det påstand mot påstand. Ideer kan oppstå parallelt. Dessuten har reklame ofte benyttet scener fra spillefilmer.

- Scener, ja, men ikke hele filmer!

- Nei, men gjort er gjort, svarer Karlberg.

I fjor gikk han og kompanjongen ut i Dagbladet med kraftig kritikk fordi en kampanje for Sprite internasjonalt hadde stjålet Solos reklamekonsept.

- Det er greit å låne en idé, men det er lavmål å stjele et helt konsept, het det fra Karlberg og Smørholm den gang.