MØTE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde invitert Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune til å undertegne bymiljøavtale.
Kommunalråd Geir Waage og fylkesordfører Tore Sandvik var til stede på møtet.
Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
MØTE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde invitert Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune til å undertegne bymiljøavtale. Kommunalråd Geir Waage og fylkesordfører Tore Sandvik var til stede på møtet. Foto: Vidar Ruud / NTB ScanpixVis mer

Solvik-Olsen: – Mest surrealistiske jeg har vært med på

Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune nektet å signere bymiljøavtalen under møte med ministeren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune nektet blankt å signere bymiljøavtalen, som ble inngått i februar, i møte med samferdselsministeren fredag.

Kommunalråd Geir Waage (Ap) i Trondheim kommune og fylkesordfører i Sør-Trøndelag fylkeskommune Tore Sandvik (Ap) skulle fredag etter planen signere bymiljøavtalen, som ble inngått 12. februar, på samferdselsministerens kontor.

– Krangler

– Dette er noe av det mest surrealistiske jeg har vært med på, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.

– Dette var ment å være en seremoniell underskrivelse av en avtale inngått i februar. Det er ingen ny problematikk som ikke har vært kjent hele veien, men nå begynner de plutselig å komme med unnskyldninger for å krangle,

Han understreker at det står i avtalen at den kan reforhandles i 2018.

Bymiljøavtalen, som er verdt 3,7 milliarder kroner, innebærer at Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune forplikter seg til tiltak som skal sørge for kollektive alternativer, samt løsninger for gå- og sykkelveier. Avtalen innebærer dessuten sanksjoner dersom biltrafikken øker.

Samtidig har Trondheim kommune gått inn for å regulere ny E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Hvordan veiutbyggingen vil påvirke bymiljøavtalen, er kjernen i konflikten.

Krever skriftlig avtale

– Om vi kommer til en situasjon der trafikken på den nye veien teller, er det viktig for oss at det ikke utløser sanksjoner i avtalen. Det sa samferdselsministeren at ville ordne seg. Vi ønsker å få dette skriftlig, slik at vi kan henvise til det senere, istedenfor en muntlig avtale inngått i dag, sier Sandvik til NTB.

Solvik-Olsen signerte avtalen fredag. Trønderne sier de vil undertegne så snart de mottar en skriftlig forsikring om at utbygging av E6 ikke vil medføre sanksjoner.

(NTB)