Solvik-Olsen: – Mest surrealistiske jeg har vært med på

Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune nektet å signere bymiljøavtalen under møte med ministeren.

MØTE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde invitert Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune til å undertegne bymiljøavtale.
Kommunalråd Geir Waage og fylkesordfører Tore Sandvik var til stede på møtet.
Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
MØTE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde invitert Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune til å undertegne bymiljøavtale. Kommunalråd Geir Waage og fylkesordfører Tore Sandvik var til stede på møtet. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Annonse

Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune nektet blankt å signere bymiljøavtalen, som ble inngått i februar, i møte med samferdselsministeren fredag.

Kommunalråd Geir Waage (Ap) i Trondheim kommune og fylkesordfører i Sør-Trøndelag fylkeskommune Tore Sandvik (Ap) skulle fredag etter planen signere bymiljøavtalen, som ble inngått 12. februar, på samferdselsministerens kontor.

– Krangler

– Dette er noe av det mest surrealistiske jeg har vært med på, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.

– Dette var ment å være en seremoniell underskrivelse av en avtale inngått i februar. Det er ingen ny problematikk som ikke har vært kjent hele veien, men nå begynner de plutselig å komme med unnskyldninger for å krangle,

Han understreker at det står i avtalen at den kan reforhandles i 2018.

Bymiljøavtalen, som er verdt 3,7 milliarder kroner, innebærer at Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune forplikter seg til tiltak som skal sørge for kollektive alternativer, samt løsninger for gå- og sykkelveier. Avtalen innebærer dessuten sanksjoner dersom biltrafikken øker.

Samtidig har Trondheim kommune gått inn for å regulere ny E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Hvordan veiutbyggingen vil påvirke bymiljøavtalen, er kjernen i konflikten.

Krever skriftlig avtale

– Om vi kommer til en situasjon der trafikken på den nye veien teller, er det viktig for oss at det ikke utløser sanksjoner i avtalen. Det sa samferdselsministeren at ville ordne seg. Vi ønsker å få dette skriftlig, slik at vi kan henvise til det senere, istedenfor en muntlig avtale inngått i dag, sier Sandvik til NTB.

Solvik-Olsen signerte avtalen fredag. Trønderne sier de vil undertegne så snart de mottar en skriftlig forsikring om at utbygging av E6 ikke vil medføre sanksjoner.

(NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer