-  Som å stjele en Picasso

Ranet av «Skrik» og «Madonna» er det største kunsttyveriet som har skjedd i verden de siste ti åra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det sier John Russell Taylor, kunstkritiker for London-avisa The Times, og en av Storbritannias ledende kunstkjennere.

-  Dette er som om noen skulle stjele Picassos «Guernica», sier han til Dagbladet.

Bildet fra den spanske borgerkrigen er et av Picassos mest berømte bilder, og henger i Prado-museet i Madrid.

Folkesjela

Russell Taylor har flere ganger besøkt Munch-museet på Tøyen. Han sier «Skrik» er et viktig bilde som i likhet med verkene til kunstnere som August Strindberg og Henrik Ibsen skildret den skandinaviske folkesjela.

Han mener det er lite museet kunne ha gjort for å forhindre ranet.

-  Hele poenget med kunstmuseer er at kunsten skal være tilgjengelig for alle. Da er det veldig lite museet kan gjøre når væpnede personer truer til seg et bilde. De vil jo sjølsagt beskytte de besøkende og ansatte heller enn bildet.

-  Dette kunne like godt skjedd i London eller i New York, sier han.

Troféjakt

Russell Taylor mener slike bilder kan ha en stor symbolsk verdi som trofé for internasjonale kunsttyver.

-  Etter slike ran lager kreative journalister historier om gale, rike kunstsamlere som betaler dyrt for stjålne bilder. Men jeg kan ikke huske noen gang det har skjedd, sier Russell Taylor.

-  Et slikt bilde har jo en stor symbolverdi, uansett om de får penger for det eller ikke, så er jo bildet i seg sjøl verdt mye for kunsttyvene. Det vil jo gi tyvene berømmelse, sier Russell Taylor.