- Som en parkeringsbot

Administrerende direktør i Synnøve Finden synes 45 millioner kroner for Tine kan sammenliknes med en parkeringsbot.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Hadde Tine klart å skvise oss ut av ICA, hadde vi mistet nesten halvparten av kundegruppen vår. Det hadde ført til at omtrent 300 medarbeidere hadde mistet jobben, sier Dag Swanstrøm, administrerende direktør i Synnøve Finden til Dagbladet.no.

Swanstrøm mener boten på 45 millioner kroner ikke står i forhold til dette.

- 300 arbeidsplasser mer verdt enn 45 millioner. Og ser vi boten i forhold til Tines omsetning på 14 milliarder kroner årlig, kan den sammenliknes med en parkeringsbot, sier han.

Konkurransetilsynet har lov til å gi ut bøter som tilsvarer inntil 10 prosent av en bedrifts omsetning.

- Grundig vurdert

Ifølge kommunikasjonsdirektør Signe Horn i Konkurransetilsynet står de i praksis ikke fritt til å gi ut bøter på inntil 10 prosent av omsetningen.

- Vi har ikke hatt mulighet til å gi en bot på 1,4 milliarder kroner. Alle saker må vurderes ut fra mange forhold, som skjerpende og formildende omstendigheter. I tillegg ser vi på liknende saker innenfor EU-retten, sier hun.

Horn sier at både jurister og økonomer har gått grundig gjennom Tine-saken.

- Vi mener boten er riktig sett ut fra dens karakter og andre vurderte forhold. Jeg har forståelse for at den ene parten synes boten er for høy, mens den andre parten synes boten er for lav. Men i de aller fleste tilfeller vil man havne på et lavere tall enn ti prosent av omsetningen.