Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Som Toro

Merkevare-eksperter har stor tro på Märtha i yrkeslivet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men de ber henne passe seg for å bli for kommersiell.

- Hun må trå varsomt. I dag fremstår prinsessen som svært populær. Som merkevare har hun høy kjennskap, hun er unik og gir positive assosiasjoner hos store deler av befolkningen, sier programdirektør Leif Egil Hem ved Norges Handelshøyskole i Bergen (NHH) til Aftenposten.

- Hun kan sammenlignes med et svært solid merke som Toro og deres suppe- og sauseprodukter. Men trår hun feil, gjør ukloke valg og får negativ kritikk, kan merkevaren Märtha ødelegges, mener han.

Hem får støtte av direktør Odd Arvid Strømstad i TV-produksjonsselskapet Dinamo Live. Strømstad, som har mange års erfaring som TV-produsent, mener Märtha har en positiv aura, og oppfattes som et helstøpt menneske.

- Hun snakker bra og har et stort formidlingstalent. Enda viktigere for henne fremover blir innholdet i det hun formidler, og at hun fremstår som troverdig i forholdet til budskapet, sier Strømstad.

Administrerende direktør Anne Gro Gulla i merkevarebyggerne Scandinavian Design Group advarer Märtha mot å surfe på den rollen hun allerede har når hun nå starter eget firma.

- Alle kjenner Lada, men hvem kjøper bilen? Prinsessen er troverdig, humoristisk og ironisk i sin kongelige rolle og som eventyrforteller. Men skal hun markedsutvides til noe mer, må hun dra med seg det hun har bygd opp av goodwill, og samtidig vise at hun kan og vil noe mer, sier Gulla.

Prinsessen nye agent, Jan Sollesnes i firmaet Stageway, ønsker ikke å kommentere hvilket prisnivå prinsessen vil legge seg på i sin kulturformidling framover.

- Det er veldig hyggelig å få prinsessen med i vår stall. For øvrig har jeg ingen kommentar, sier Sollesnes.

(NTB)

BLIR BISNISS: Märtha har fått navn på seg som en populær eventyrforteller. Nå blir kjendisstatusen omgjort til klingende mynt.
Hele Norges coronakart