ENDELIG FRI: Det norskeide skipet UBT Ocean ble kapret nord for Madagaskar i mars, før det ble styrt mot piratfarvannene utenfor Afrikas horn. Nå er skipet frigitt. Foto: Gezina AS/Brøvigtank AS / SCANPIX
ENDELIG FRI: Det norskeide skipet UBT Ocean ble kapret nord for Madagaskar i mars, før det ble styrt mot piratfarvannene utenfor Afrikas horn. Nå er skipet frigitt. Foto: Gezina AS/Brøvigtank AS / SCANPIXVis mer

Somaliske pirater frigir norsk skip

Betalte løsepenger til piratene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Det norskeide skipet UBT Ocean er blitt frigitt etter å ha vært holdt i mer enn fire måneder av somaliske pirater. Mannskapet skal ha blitt behandlet bra, opplyser rederiet.

Skipet tilhører rederiet Brøvigtank i Farsund. Det ble kapret nord for Madagaskar 5. mars i år og ble styrt i retning piratfarvannene ved Afrikas horn.

Det norske skipet har nå blitt løslatt sammen med det kenyanske fiskefartøyet Sakoba, bekrefter Andrew Mwangura, som leder East African Seafarers Assistance Program.

Brøvigtank sier seg veldig fornøyde med at skipet nå løslates.

- Det er ikke ute av somalisk farvann ennå, men piratene forlot det klokken 8.30 i dag. Det går nå til en trygg havn for mannskapsskifte, deretter skal det innom Dar-es-Salaam, før det sendes til verkstedet, sier daglig leder Svenn O. Pedersen i Brøvigtank til NTB.

Ingen skadet Ingen av mannskapet på 21, som alle er fra Burma, skal ha blitt skadet eller pådratt seg alvorlig sykdom under den fire måneder lange kapringen. De har hatt løpende kontakt med eierne og en landsmann som jobber i Singapore, hvor skipet drives kommersielt og teknisk fra.

- Jeg har forstått det som at de har blitt behandlet bra. Men vi får se når de kommer tilbake. Vi har et opplegg for debrifing og legeundersøkelser når de kommer i land, sier Pedersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andrew Mwangura bekrefter overfor AFP at det er blitt betalt løsepenger. Brøvigtank vil ikke kommentere disse opplysningene.

- Vi går ikke ut med slike opplysninger. Det er en sak mellom oss og forsikringsselskapet, sier Svenn O. Pedersen til NTB.

Etter frigivelsen av det norske kjemikalieskipet Bow Asir i fjor, hevdet piratene selv at Salhus Shipping betalte vel 16 millioner kroner for skipet, som hadde norsk kaptein.

Harde forhandlinger Det tok flere uker fra kapringen av det 120 meter lange kjemikalieskipet til rederiet og forhandlerne fikk kontakt med kaprerne. Den siste tida har imidlertid forhandlingene pågått for fullt.

- Vi har hatt løpende forhandlinger med piratene i en tid. Det har ikke vært lett, bekrefter Pedersen.

UBT Ocean lå lenge utenfor havna i Hardhere, som lenge var en frihavn for somaliske pirater. I mai skrev Fædrelandsvennen at UBT trolig var blant de tre kaprede skipene som ble flyttet nordover, etter at islamistgruppen Hizb al-Islam tok kontroll over havnebyen.

Sakoba, som ble løslatt samtidig som UBT Ocean, er på vei til moderhavna Mombasa i Kenya.

(NTB)