Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Somlet med pasientfly

Allerede mandag kveld ba Sosial- og helsedirektoratet om et fly for å evakuere skadde nordmenn fra Thailand. Det tok 15 timer før ordren ble iverksatt av Forsvaret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går formiddag fikk Forsvaret beskjed om å klargjøre et fly som skal hente skadde nordmenn i Thailand. Men ordren fra sivile helsemyndigheter i Norge om å iverksette evakuering av skadde norske katastrofeofre i Thailand kom allerede mandag kveld til Forsvarsdepartementet.

Departementet brukte 15 timer på å behandle saken før ombyggingen av et passasjerfly fra SAS Braathens til en flygende sykestue begynte.

Sosial- og helsedirektoratets anmodning om hjelp er loggført i Forsvarets situasjonssenter klokka 18.34 mandag kveld. Bare minutter etter mottok leder for seksjon for krisehåndtering i Forsvarsdepartementet, brigader Tom Knutsen, den samme ordren fra helsemyndighetene.

-  Vi fikk ordren klokka 10 i går om å gjøre klar et pasientfly, sier informasjonsdirektør Erling Bø i Fellesoperativt hovedkvarter på Jåtta.

-  Hvorfor gikk det 15 timer fra Forsvarsdepartementet fikk anmodningen til Forsvaret ble gitt ordren?

-  Det måtte foretas en formell beslutning om at et fly skulle stilles til disposisjon for helsemyndighetene. Beslutningen ble fattet på mindre enn fem timer en kveld i jula. Vår beslutning var klar like før midnatt mandag, sier fungerende pressetalsmann Kåre Helland-Olsen i Forsvarsdepartementet.

-  Hvis den formelle beslutningen var tatt hvorfor fikk ikke Forsvaret ordre ved midnatt?

-  Det vet jeg ikke, men da var det jo natt, sier Helland-Olsen.

-  I Forsvaret har vi 24 timers beredskap, og det er det en grunn til. Hadde vi fått orde før, hadde vi vært tidligere ferdig og i lufta, sier Bø.

Forsvarsdepartementet mener det ikke var mulig å starte ombygging av passasjerflyet samtidig som foretok papirarbeid og møtevirksomhet mandag kveld, selv om alle jobbet for en løsning.

-  Man kan jo ikke foregripe begivenhetenes gang. Vi måtte ha en avtale på plass først. Man kan ikke bare begynne å bygge om et fly før noen har bestemt at vi skal gjøre det, sier Helland-Olsen.

BEHANDLES:</B>Pasientflyet kan ta seg av 20 til 30 passasjerer med til dels alvorlige skader.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media