KONTROLLHØRING: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) svarte 30. april Stortingets kontrollkomité på hvordan minst ti norske utrangerte marinefartøy har kunnet bli kjøpt av paramilitære grupper i Nigeria og Kamerun. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
KONTROLLHØRING: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) svarte 30. april Stortingets kontrollkomité på hvordan minst ti norske utrangerte marinefartøy har kunnet bli kjøpt av paramilitære grupper i Nigeria og Kamerun. Foto: John Terje Pedersen / DagbladetVis mer

Søreide i Nigeriabåt-høring 30. april: «Jeg håper at vi kommer fram til at det ikke er noen andre saker»

Men i et nytt brev skriver hun at de ble oppmerksomme på Eritrea-lastebilene i 2012.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lørdag avslørte Dagbladet at minst 17 tidligere militære lastebiler er eksportert fra Norge til Eritrea. Og at til tross for at FNs sanksjonskomite anser eksporten som et brudd mot våpenembargoen mot landet, så har Forsvarsdepartementet pålagt Forsvaret å ikke utestenge eksportøren av lastebilene fra salg av utrangert utstyr.

I et nytt brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité skriver forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) at departementet høsten 2012 ble oppmerksom på eksporten av lastebiler fra Norge til Eritrea.

Dagbladet har tidligere avslørt hvordan ti utrangerte norske marinefartøy endte opp i hendene til paramilitære grupper i Nigeria og Kamerun, og da det 30. april var høring om dette ble Søreide spurt om hun kjenner til andre liknende tilfeller, og hva hun nå gjør for å kartlegge dette:

«Forsvarssjefen har fått beskjed om å gjennomgå alle avhendinger tilbake til 2002 for å avdekke om det kan være andre tilfeller. Vi har ikke nødvendigvis noen indikasjoner på at det skulle være noe, men det kan vi aldri gardere oss mot, og derfor må vi gjennomføre den type kontrolltiltak i tillegg», sa Søreide under høringen.

Håper KrFs Hans Fredrik Grøvan fulgte opp med å stille følgende spørsmål:

«Ut fra ditt kjennskap nå til den praksis som har utviklet seg, og den kultur som har vært, hvor sannsynlig mener du at det kan være at en finner flere lignende hendelser av den type som vi nå har fått avdekket, og som er grunnlag for høringen i dag?»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til dette svarte Søreide:

«Når det så gjelder spørsmålet om hvor sannsynlig det er, vil ikke jeg ha noen oppfatning av det nå, annet enn å gjenta det jeg sa i stad, at man kan aldri gardere seg helt mot at det ikke kan finnes andre saker i et stort system. (...) Jeg håper at vi kommer fram til at det ikke er noen andre saker, men som sagt gjør vi dette for å forsikre oss om at vi har en god oversikt også over eventuelle tidligere saker».

Usant Grøvan synes uttalelsene til statsråden ser underlige ut når hun snaut to uker senere bekrefter kjennskap til en annen alvorlig sak der tidligere militært utstyr er eksportert fra Norge og nå er i hendene på et brutalt regime.

- Jeg må si at jeg reagerer på det vi nå har fått avdekket. Hun bekrefter selv at dette har vært en sak i departementet siden høsten 2012. Dette visste hun under høringen og jeg er undrende til at det ikke ble lagt større vekt på at de ikke bare skulle undersøke, men at de her jobbet med andre større saker. Denne saken var jo da under etterforsking av både den internrevisjonen, PST og Tollvesenets apparat.

- Har Søreide her snakket usant til komitéen?

- Jeg vil ikke bruke ordet «usant», men jeg stiller meg undrende til at det ikke ble lagt større vekt på åpenhet knyttet til de sakene hun tydelig vis kjente til, og som var under etterforsking. For hennes del hadde hennes troverdighet vært styrket om hun hadde vist større grad av åpenhet enn det hun gjorde, sier Grøvan til Dagbladet.

Mønster Komiteleder Martin Kolberg (Ap) synes han ser et mønster i Søreides, departementets og Forsvarets håndtering av både båter til Nigeria og lastebiler til Eritrea.

- Det er en meget alvorlig sak at vi har en politisk ledelse, og administrativ ledelse, som sier til komiteen at de ikke har misstanker om noe liknende, og så vet vi nå at de samtidig jobbet med en annen sak. Dette føyer seg inn i en rekke der de først benekter, men først når Dagbladet finner fram til noe annet, så kommer det på bordet. Hvis vi står overfor en situasjon der de forsøker å dekke over det som er skjedd, så er det en situasjon som vi vil ettergå på neste komitémøte nå på tirsdag.

Han viser til at saken med Nigeria-båtene og saken om lastebiler til Eritrea har mange felles trekk.

- Igjen står vi overfor en situasjon der de sier at de ikke har visst, men fakta på bakken er at lastebilene er et sted de ikke skulle vært - akkurat som båtene er det. Da er det noe som er galt - uansett hva de sier.

Ny høring Opplysningene om departementets håndtering av salget av lastebiler kan føre til at også Kolberg, i likhet med Grøvan, vil gå inn for en ny høringsrunde.

- Jeg sitter dessverre med en vond følelse av at ett eller annet sted er det noen som holder på opplysningene i håp om at ting ikke blir oppdaget. Det er en vond følelse for Stortingets kontrollkomité og dette må vi komme til bunns i. Uten at det er tatt endelig standpunkt så aktualiserer dette at vi må gjenoppta høringen, sier Kolberg.

Saksordfører Helge Thorheim (FrP) sier han må anta at Søreide ikke var blitt informert av byråkratiet sitt om Eritrea-lastebilene da hun stilte til høringen.

- I og med at denne saken har vært så sentral vil jeg si det er beklagelig om hun ikke er blitt orientert, sier han.

- Ikke nytt Forsvarsministeren svarte i går Dagbladet skriftlig: 

SPURTE: Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Erik Skutle (H) under høringen om de såkalte Nigeriabåtene. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
SPURTE: Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Erik Skutle (H) under høringen om de såkalte Nigeriabåtene. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet Vis mer

- Mine svar refererte seg til saker der det er sannsynlig at Forsvaret ikke har gjort de undersøkelser som var nødvendige for å ivareta sitt ansvar i henhold til eksportkontrollregelverket. Når det gjelder lastebilene som AS Roger Jensen kjøpte på auksjon fra Forsvaret, er det, som jeg også har orientert komiteen om i brev av 12. mai, AS Roger Jensen som har ansvaret for å ivareta informasjonsplikten overfor Utenriksdepartementet, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) til Dagbladet.

Hun viser til at FN-rapporten ble omtalt i Aftenposten i 2013 - og i 2012 samarbeidet både Forsvaret, Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet for å gi FN opplysninger som bidro til utarbeidelsen av rapporten FN ga ut. Utenriksdepartementet anmeldte AS Roger Jensen i 2013 for mulig brudd på eksportkontrollregelverket.

MALT OM: Norske tidligere militære kjøretøy ble malt gule for å dempe det militære uttrykket. Her er lastebiler på havna i Dubai. Herfra ble 17 lastebiler sendt til regimet i Eritrea. Foto: FN
MALT OM: Norske tidligere militære kjøretøy ble malt gule for å dempe det militære uttrykket. Her er lastebiler på havna i Dubai. Herfra ble 17 lastebiler sendt til regimet i Eritrea. Foto: FN Vis mer