STOLTE FOR MYE PÅ FORSVARET: Den tidligere missiltorpedobåten KNM «Terne» driver ikke ubevæpnet fiskerioppsyn for et engelsk selskap, med engelsk mannskap, og under engelsk flagg, slik Forsvaret garanterte for. Derimot er den utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, og driver akt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.
STOLTE FOR MYE PÅ FORSVARET: Den tidligere missiltorpedobåten KNM «Terne» driver ikke ubevæpnet fiskerioppsyn for et engelsk selskap, med engelsk mannskap, og under engelsk flagg, slik Forsvaret garanterte for. Derimot er den utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, og driver akt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.Vis mer

Søreide innrømmer kritikkverdige forhold

Mens Børge Brende mener de stolte for mye på Forsvaret marinefartøy ble solgt til paramilitære i Vest-Afrika.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide og utenriksminister Børge Brende har sendt hvert sitt brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite for å redegjøre for salget av marinefartøy til paramilitære selskaper i Vest-Afrika.

I brevet fra Søreide, erkjenner forsvarsministeren at det har vært kritikkverdige forhold og mangelfulle rutiner knyttet til vurderingen av eksportkontrollregelverket, dokumentasjon, informasjonsinnhenting, informasjonsutveksling, journalførsel og kompetanse når Forsvaret solgte minst ti marinefartøy som nå inngår i flåten til bevæpnede sikkerhetsselskaper i Vest-Afrika.

Solgt til krigsherre Seks av disse er påsatt nye kanoner og maskingevær og tilhører nå den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo. Hans privatdrevne kystvaktflåte har i oppdrag å drive piratjakt og skatteoppkreving utenfor Nigeria. To andre skip driver væpnet piratjakt utenfor Kamerun, mens det siste som ble solgt, kystvaktskipet Titran, opererer for et annet væpnet sikkerhetsselskap i Nigeria.

Det største skipet, støttefartøyet KNM «Horten», har etter Dagbladets avsløringer blitt holdt igjen i England, men er nå flaggregistrert i Togo, finansiert av krigsherren Tompolos nigerianske bankforbindelser.

- Stolte på Forsvaret Det er på bakgrunn av Dagbladets avsløringer at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite har opprettet sak mot Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet. Komiteen vil nå gjennomgå tilbakemeldingene fra forsvarsminister Ine Eriksen Søreide og utenriksminister Børge Brende før de bestemmer om det blir full høring i saken.

I sitt brev innrømmer Søreide at Forsvaret ikke har informert eksportkontrollen i utenriksdepartementet godt nok. I Brendes brev påpekes det at Utenriksdepartementet har stolt for mye på Forsvaret som eksportør, og at de nå har sett seg nødt til å stramme inn eksportregelverket som følge av saken. Det skjedde i september.

Ble advart Samtidig innrømmer Brende nå at Utenriksdepartementet fikk advarsler underveis. Dette har Dagbladet tidligere avslørt.

«I juni 2012 henvendte Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD) seg til Utenriksdepartementet på vegne av britiske tollmyndigheter med spørsmål om en mulig kobling av de norske MTBene til en mottager i Nigeria(...)», skriver Brende.

Nytt er at UD også senere fikk indikasjoner om at båter skulle selges til Nigeria, da den nigerianske ambassaden i Stockholm tok kontakt for å inspisere KNM «Horten».

Utenriksminister Børge  Brende mener UD stolte for mye på Forsvaret som eksportør. Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide innrømmer kritikkverdige forhold og sviktende rutiner. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Utenriksminister Børge Brende mener UD stolte for mye på Forsvaret som eksportør. Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide innrømmer kritikkverdige forhold og sviktende rutiner. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

Utenriksdepartementet stolte på Forsvarets forsikringer om at båtene ikke skulle selges til Nigeria, men tillot likevel inspeksjonen.

«Departementet har ikke funnet grunn til å trekke disse opplysningene i tvil», skriver Brende, som mener UD har fulgt sine rutiner.

Les brevet fra forsvarsministeren
Les brevet fra utenriksministeren

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

Les alle sakene om Nigeria-båtene