Filipstad-ulykken

- Sorgen er med meg hver eneste dag

I snart tre år har Gry Warsla ventet på et endelig svar på hvem som var ansvarlig da sønnen Even (15) døde i en ulykke. Kampen i retten er ennå ikke over. Nå har Bane NOR igjen anket dommen.

OMKOM: Even Warsla Meen (15) mistet livet i Filipstad-ulykken i 2019. Nesten tre år etter pågår fremdeles kampen om hvem som hadde ansvaret. Foto: Cornelius Poppe / NTB
OMKOM: Even Warsla Meen (15) mistet livet i Filipstad-ulykken i 2019. Nesten tre år etter pågår fremdeles kampen om hvem som hadde ansvaret. Foto: Cornelius Poppe / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi var forberedt på anke, men dommen i lagmannsretten betydde mye for oss. Nå får Høyesterett ta stilling til hvem som har ansvaret. Er det barna eller er det Bane NOR? Vi opplever at Bane NOR legger ansvaret over på barna.

Det sier Gry Warsla til Dagbladet. I februar 2019 mistet hun sønnen Even Warsla Meen. 15-åringen døde i en høyspentulykke på Filipstad i Oslo, mens kjæresten hans (16) og en kamerat (15) ble kritisk skadd.

- Ikke første sak

De tre hadde tatt seg inn i en tunnel som primært benyttes for å snu tog. Området var sperret av, men deler av gjerdet på stedet var så lavt som 1,06 meter kom det fram i Havarikommisjonens rapport etter ulykken.

Ulykken ble gransket av politiet, Havarikommisjonen og Bane NOR. Undersøkelsene viste at det hadde vært 36 «uønskede hendelser» i tunnelen siden 2010.

- Dette er ikke Bane Nors første sak, og hadde det ikke vært for at de allerede har fått flere bøter i andre saker for manglende sikkerhet, så hadde vi ikke vunnet fram i lagmannsretten, sier Warsla til Dagbladet.

DØDE: Bane Nor har laget en intern rapport, der de går gjennom ulykken. De har funnet brudd på sitt eget tekniske regelverk. Reporter: Audun Hageskal. Video: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Felt på alle punkter

I tingretten ble Bane NOR dømt for brudd på jernbaneloven og sikkerhetsforskriften, men frifunnet for uaktsomt å ha forvoldt en annens død og uaktsomt å ha voldt betydelig skade en annens kropp. Både påtalemyndigheten og Bane NOR anket til lagmannsretten.

Der ble dommen knusende for Bane NOR, som ble dømt på alle punkter. Resultatet ble en foretaksstraff på 10 millioner kroner.

Fredag kom nyheten om at selskapet anker dommen til Høyesterett. Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR sier i en pressemelding at Høyesterett kan klargjøre spørsmålet om hvor grensen skal gå mellom Bane Nors ansvar og folks ansvar for sin egen sikkerhet.

- Vi skal jobbe for å beskytte allmennheten og advare mot fare i forbindelse med jernbanen. Bane NOR er imidlertid helt avhengige av at folk respekterer våre barrierer og ikke tar seg ulovlig inn på forbudte områder, sier Frimannslund i pressemeldingen, og legger til:

- Når kan vi som foretak dømmes for å ha forvoldt skade eller død, etter at folk har tatt seg ulovlig inn på vårt område. Vi ønsker svar på alle disse spørsmålene. Dette handler om viktige prinsipper, både for oss og for mange andre virksomheter.

Dagbladet har fredag kveld vært i kontakt med Bane Nors advokat, Per Sigvald Wang. Han sier uttalelsen fra konsernsjef Frimannslund er dekkende for selskapets syn på saken, og ønsker ikke å gi noen ytterligere kommentar.

Sørger hver dag

To år og sju måneder etter at ulykken skjedde, er det dermed fortsatt for tidlig å sette et endelig punktum i saken. Ventetida er ikke uventet for de pårørende, som lever med sorgen og tapet hver dag.

- For meg rippes det ikke opp i noe, selv om det nå ankes til Høyesterett. Jeg var forberedt på at det ville ta lang tid, og det har det gjort. Sorgen og tapet er med meg hver eneste dag uansett. Men det er bra at man til slutt vil få et endelig svar på hvem som har ansvaret, sier Warsla.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer