DØDE FOR ETT ÅR SIDEN: Den tidligere diktatoren i Nord-Korea, Kim Jong-il, døde i desember i 2011. Nå hevder anonyme kilder at han døde av et hjerteinfarkt på grunn av et raserianfall. Foto: AFP PHOTO / KCNA via KNS
DØDE FOR ETT ÅR SIDEN: Den tidligere diktatoren i Nord-Korea, Kim Jong-il, døde i desember i 2011. Nå hevder anonyme kilder at han døde av et hjerteinfarkt på grunn av et raserianfall. Foto: AFP PHOTO / KCNA via KNSVis mer

Sørkoreansk avis: - Kim Jong-il døde av raserianfall

Den tidligere despoten i Nord-Korea fikk hjerteinfarkt etter slurvete arbeid på en kraftstasjon, hevder kilder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): For litt over ett år siden kom nyhetsmeldingen om at den tidligere diktatoren i Nord-Korea, Kim Jong-il, var død, og nå sirkulerer nye spekulasjoner rundt dødsfallet.

Anonyme kilder hevder overfor en sørkoreansk avis at despoten døde av et hjerteinfarkt som følge av et raserianfall over slurvete arbeid på en viktig kraftstasjon.

Ifølge disse kildene, ble den tidligere despoten rasende da han ble fortalt om en lekkasje ved kraftverket i Huichon, som ligger rundt 120 kilometer fra hovedstaden Pyongyang.

- Slo tjenestemenn - Etter at han ble informert om lekkasjen, slo Kim Jong-il flere tjenestemenn og ba dem fikse lekkasjen. Han hastet til stedet for å utføre en inspeksjon, ute av stand til å kontrollere sinnet, og døde plutselig, påstår en kilde, som ber om å få være anonym, overfor den konservative sørkoreanske avisa Chosun Ilbo, ifølge The Independent.

Vedkommende hevder videre at problemene på kraftstasjonen var kritiske:

- Det var ikke bare en sprekk. Sikkerheten til hele kraftverket var i fare.

Et nøkkelprosjekt Kraftstasjonen ble bygget for å forsyne store deler av hovedstaden med elektrisitet, og var et nøkkelprosjekt for Kim Jong-il. Siden kraftstasjonen sto ferdig i 2009, besøkte han stedet ved minst åtte ulike anledninger, ifølge The Independent.

Vannkraft er betraktet som svært viktig i det lukkede regimet, hvor det er stor mangel på elektrisitet. Huichon-kraftverket ble bygget på tre år, og ble regnet som en av Kim Jong-ils store prestasjoner.

Detaljer rundt hans død har vært strengt kontrollert av det nordkoreanske regimet, og det tok hele to døgn før nyheten om dødsfallet ble annonsert.

- Overarbeidet Det var en gråtende nyhetsoppleser som leste opp budskapet om Jong-ils bortgang.

Den offisielle versjonen den gang var at han var overarbeidet fordi han hadde «jobbet så hardt for folket».

Obduksjonen bekreftet ifølge en statlig tv-kanal at det var et hjerteinfarkt som tok livet av ham. Hans far, Kim Il-sung, døde også av et hjerteinfarkt i 1994.

I ettertid er det imidlertid reist spørsmål om den offisielle dødsårsaken, og noen analytikere spekulerte i om Kim Jong-il kunne ha blitt drept eller havnet i en ulykke.

- Døde på toget Ifølge den statlige tv-kanalen var Jong-il på sitt private tog da han fikk hjerteinfarkt.

Men Washington Post påpeker at diktatorens søvnmønster ikke passer med denne offisielle versjonen, ettersom Jong-il skal ha pleid å sove lenge, mens dødstidspunktet var klokka halv ni om morgenen.

I tillegg skal satelittbilder angivelig vise at diktatorens tog sto i Pyongyang da han døde.

Det var sønnen Kim Jong-un som overtok ledelsen av Nord-Korea etter dødsfallet. I en overraskende nyttårstale varslet han dyptgripende forandringer i 2013 som vil forandre fattige Nord-Korea til en «økonomisk gigant» og øke levestandarden i landet.

- Den militære styrken til et land representerer nasjonens styrke. Bare ved militær opprustning kan et land utvikle seg til en velstående nasjon, sa Kim Jong-un i talen.

TALTE: Kim Jong-un overtok ledelsen av Nord-Korea etter sin far, og i går overrasket han med nyttårstale, den første på 19 år fra det nordkoreanske regimet. Foto: KCNA / AFP / Scanpix   AFP PHOTO / KCNA via KNS
TALTE: Kim Jong-un overtok ledelsen av Nord-Korea etter sin far, og i går overrasket han med nyttårstale, den første på 19 år fra det nordkoreanske regimet. Foto: KCNA / AFP / Scanpix AFP PHOTO / KCNA via KNS Vis mer