Sørlandets sang

Kan en sørlandsvise handle om opium? Jo da, det kan den.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet) Fenomenet sørlandsvise er knyttet til Vilhelm Krag, en uvanlig musikalsk poet, med melodiske føringer i strofene sine. Etter Bjørnstjerne Bjørnson er Krag den mest tonsatte norske dikteren gjennom tidene. Bortimot hundre komponister har lagd musikk til rundt tre hundre av hans dikt, blant dem Edvard Grieg («Op. 60 Digte»). Nå er Krag igjen aktuell, når trubaduren og komponisten Ivar Bøksle sammen med Krisiansand Kammerorkester utgir CD-en «Øen».

Fra 1908 til 1911 var Krag sjef på Nationaltheatret, der komponisten Johan Halvorsen var kapellmester. Halvorsen tonesatte en rekke av Krags sørlandsdikt, blant annet om idyllen Ny-Hellesund i Søgne.

Dette er Ivar Bøksles musikalske landskap. Her har han latt seg inspirere til å lage moderne, stilriktige melodier til Krags dikt. Bøksle debuterte på NRK TV i 1968 med sangen «Dansen på Uvår» under det direktesendte «St. Hans i Brekkestø». I pøsende regnvær sang han på livet løs etter å ha blitt plukket ut i en talentkonkurranse. Interessen for viseskatten til Krag og Halvorsen, som få hadde holdt i hevd, ble vekket. Erik Bye oppdaget Bøksle og tok ham med på TV og radio.

I 1972 lanserte Bøksle og broren Eivind LP-en «Sørlandsviser». I 1993 utga de to «Skjærgårdsviser», der 12 av sangene er hentet fra musikkteaterforestillingen «Sommer i skjærene» (1921) av Krag/Halvorsen. I 2001 var Bøksle tilbake med «Sanger fra min Ø», egen musikk til dikt av Krag og Gabriel Scott.

MED «ØEN» SETTER Bøksle punktum for sin utforskning av Krags univers. Og hvilken avslutning! Her speiles sørlandsk smålighet og folkeliv, men Bøksle har også tonsatt dikt Krag skrev etter en reise til Nord-Afrika, sanger der poeten høyst aktuelt går inn i islams trosverden. Musikken er ikke bare inspirert av sørlandsvisa, men av arabisk musikk, portugisisk fado og europeisk klassisk musikk. Vi får høre om Allah, men også hvordan Krag sitter på dekk og røyker opiumssigaretter, kjøpt til svindlerpris av en afrikansk pusher. Her er han helt i pakt med sine rusglade franske idoler, Charles Baudelaire og Paul Verlaine.

I kraftfulle og melankolske toner har Bøksle tilført noe nytt til det musikalske sørlandsrepertoaret. Med lyrisk tilbaketrukket trekkspillkomp går han i samspill med Bjørn Charles Dreyer på gitar og Kristiansand kammerorkester. Etter tiårs framførelser vokalt har Bøksle nådd en balanse av fyldig dybde og poetisk lys letthet i stemmen. Komposisjonene er dramatisert etter menneskelig lynne og naturens krefter. Mesterverket er «Øen», et epos om hjemløshet og gjenkjennelse, ensomhet og livsglede. I et 18 minutters verk glir Bøksle uanstrengt gjennom Krags vakre tekst.

MEN 18 MINUTTER er ingenting mot Bøksles soloopptreden for gjestene under dronning Sonjas 70 års feiring i Ny Hellesund tidligere i sommer. Han var blitt bedt om å synge i en time. Men det var ikke nok for de jublende kongelige. Først etter tre og en halv time fikk Bøksle lov til å legge trekkspillet til side. Sommerens utvilsomt aller lengste konsert.