SOS Rasisme dømt til å betale 6,8 millioner kroner

SOS Rasisme ble onsdag dømt til å betale 6.808.348 kroner til staten fordi de har mottatt urettmessig statstilskudd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Organisasjonen ble dømt for å ha mottatt uberettiget tilskudd fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartement, melder NRK.

SOS Rasisme dømmes også til å erstatte saksomkostningene til staten ved Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet med 78.661 kroner.

Grunnlaget for dommen er at organisasjonen har registrert flere medlemmer enn de som var reelle medlemmer i organisasjonen, og derfor har mottatt for mye støtte.

Dommen ble avsagt som en fraværsdom etter at ingen fra SOS Rasisme møtte i retten i Haugesund. SOS Rasismes advokat trakk seg etter en pengekrangel med organisasjonen etter at de ikke hadde gjort opp tidligere regninger.

Dom nummer to Staten saksøkte SOS Rasisme med krav om tilbakebetaling av tildelt støtte på 6,8 millioner kroner. Dette var penger staten mener organisasjonen har fått feilaktig utbetalt, etter å ha innrapportert for høye medlemstall i 2007 og 2009.

I fjor ble SOS Rasisme dømt til å betale 9,7 millioner kroner til Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) etter et lignende søksmål. Denne dommen er anket.

Departementet anmeldte i fjor SOS Rasisme for bedrageri og falsk forklaring, men dette er en separat etterforskning som politiet ennå ikke er ferdig med, og kommer trolig ikke for retten før neste år.

Heksejakt SOS Rasisme mener seg utsatt for heksejakt, nekter all skyld og mener staten har feiltolket regelverket. På den annen side har flere utbrytere fra organisasjonen fortalt om omfattende svart betaling til ansatte, penger ført ut av organisasjonen, ødeleggelse av bevismateriale og omfattende medlemsjuks.

SOS Rasisme har fått over 40 millioner kroner i støtte fra staten fra slutten av 90-tallet og utover 2000-tallet. Støtten var utløst på grunnlag av medlemstallet som SOS Rasisme hadde oppgitt. Dagbladet avslørte sommeren 2010 at medlemstallene var oppblåste. (©NTB)