Sosial nettmakt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var nærmest magi. Over natten forsvant en rekke bøker med homofile og lesbiske tema fra Amazon. De dukket ikke opp i søk, de var ikke ranket på salgslister. Verdens største bokhandel hadde bestemt seg for å sensurere og usynliggjøre de lesbiske og homofile. «Brokeback Mountain» ble så godt som umulig å finne. Amazon var nærmest blitt et heterofilt reservat.

Men det varte ikke lenge. Da forsvinningsnummeret ble oppdaget, kom reaksjonen raskt på de nye sosiale mediene. Folk twittret og facebooket, en folkestorm reiste seg mot Amazons sensur.

Amazon krøp til korset. Tirsdag morgen kalte de sitt eget tiltak en «pinlig og klossete» feil. De hadde villet skjule «adult», eller erotisk litteratur fra sarte og puritanske øyne, og hadde røsket med seg alt som var av «gay» litteratur i slengen. Det hendelsen viser er de nye sosiale mediers markedsmakt og evne til å reagere raskt. Her var resultatet godt. Utfordringen kommer den dagen begge parter lærer seg kampformen. Hva gjør vi den dagen de homofobe lager nettstorm og presser bedrifter? Nettkrigene vil komme.