IKKE IMPONERT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er ikke imponert over den nye rødgrønne byregjeringens kollektivsatsing. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
IKKE IMPONERT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er ikke imponert over den nye rødgrønne byregjeringens kollektivsatsing. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

- Sosialistisk tankegang å invitere seg selv på middag og be andre ta regninga

Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener de rødgrønne i Oslo allerede får mer penger enn de noensinne fikk fra sine egne i regjering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var tre smørblide forhandlingsledere som i går kunne presentere den nye, rødgrønne samarbeidsplattformen for nytt styre av Oslo.

Men for å få til den omfattende kollektivsatsingen, må staten med på laget .

Det nye byrådet, eller byregjeringen, som de kaller seg, vil prioritere ny t-banetunnell gjennom indre Oslo og erstatte buss med trikk på Ring 2.

- Vi er helt avhengige av at staten bidrar, og i tillegg til det må vi i så fall lånefinansiere det, sier påtroppende
«byregjeringsleder» Raymond Johansen (Ap).

- Men det er jo egentlig ikke kontroversielle prosjekter, det er jo noe alle partiene i bystyret er enige om, men vi må få fart på det.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er ikke imponert over byregjeringens kollektivsatsing i Oslo.

- Det er veldig gledelig at de vil fortsette å satse på kollektivtrafikk, vi har jobbet tett med Oslo og Akershus om dette de siste to åra, og dette sto høyt i kurs også hos det forrige byrådet, så jeg opplever ikke dette som en veldig stor nysatsing, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Dagbladet.

Solvik-Olsen mener videre at de tre rødgrønne partiene som tar over makta i hovedstaden kan ha gjort opp regning uten vert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sosialistisk tankegang MDGs Lan Marie Nguyen Berg sier til Dagbladet at de vil be regjeringen dekke 70 prosent av kostnadene for den nye t-banetunnelen.

- Jeg ser at de omtaler dette som en dugnad, men det blir en litt sosialistisk tankegang å inviter seg selv til middag og be andre ta regninga, sier Solvik-Olsen. Han påpeker at i de rødgrønnes transportplan for to år siden, lå det ingen økonomiske forpliktelser for regjeringen på disse prosjektene.

- Og to år seinere skal staten dekke 70 prosent. Det framstår som de fortsatt driver valgkamp, sier samferdselsministeren. Samtidig er t-banetunnelen allerede planlagt, og staten har sagt de skal dekke 50 prosent av kostnadene, opplyser Solvik-Olsen.

- Så de får allerede langt mer fra oss enn de ville fått fra sine egne partier da de styrte landet, sier han.

Han tror imidlertid de største konfliktene vil stå rundt utbyggingen av E18, som de rødgrønne Oslo-partiene ikke vil støtte dersom den fører til økt trafikkvekst inn til Oslo. Men samferdselsministeren mener uansett ikke det er tilfelle slik planene er i dag.

- Og mesteparten av utbyggingen er planlagt i Akershus, så vi bør kanskje minne de tre partiene i Oslo om at de ikke styrer Akershus. Men det beste hadde vært om de kunne snakke sammen og bli enige, sier Solvik-Olsen, som for øvrig ikke mener det er særlig realistisk med et bilfritt Oslo sentrum innen fire år.

Nye sykkelveier E18-utbyggingen vestover er et annet kontroversielt punkt. Der vil den nye byregjeringen stanse arbeid som bygger opp under økning av veikapasiteten på E18 Vestkorridoren.

Høyres Linda Hofstad Helleland ber nå Raymond Johansen komme og forklare seg i Stortinget om hva han egentlig mener om utbyggingen av E18.

Samtidig vil de tre partiene som får makta i Oslo bygge 60 kilometer med sykkelvei og sponse el-sykler til Oslos befolkning. De legger også opp til et bilfritt sentrum innen fire år. Nøyaktig hvordan dette vil fungere, er imidlertid ikke klart.

- Vi ønsker å være i god dialog med alle aktørene på forhånd, og så gjennomføre prøveprosjekter og lære av disse, så vi finner de beste løsningene for varetransport, nyttetransport, funksjonshemmede og andre som trenger å kjøre inn til byen, sier MDGs Lan Marie Nguyen Berg.

- Men jeg sier ikke at jeg sitter med alle løsningene her og nå, for det hadde jo ikke vært sant.