SJOKKERT: Søstrene Chi Phuong Vy og Kim Chi Vy har drevet Vy orkidé kafé på Jessheim i fem år. Chi Phuong ble sjokkert da Dagbladet bragte nyheten om NSBs navneskifte. Foto: Privat
SJOKKERT: Søstrene Chi Phuong Vy og Kim Chi Vy har drevet Vy orkidé kafé på Jessheim i fem år. Chi Phuong ble sjokkert da Dagbladet bragte nyheten om NSBs navneskifte. Foto: PrivatVis mer

Søstrene Vy fikk sjokk

Søstrene Chi Phuong Vy og Kim Chi Vy har drevet Vy orkidé kafé på Jessheim i fem år, men sier at de ikke ble informert av NSB om navneskiftet.

Tirsdag formiddag kunngjorde NSB og Nettbuss at de bytter navn til Vy når de samler tog- og bussvirksomhet under en ny, felles merkevare. Ifølge styreleder i NSB, Dag Mejdell, vil endringene koste 280 millioner kroner.

Navneendringen har høstet kritikk fra flere hold. Mens politikere fra Sp, SV og Ap har kritisert pengebruken og kategorisert det som sløsing, gikk LO-sjef Hans Christian Gabrielsen hardt ut mot selve navneendringen.

- Dette er det dummeste jeg har hørt. NSB er et selskap som hundretusener av nordmenn har et sterkt forhold til. Det er et 135 år gammelt navn som nå går inn i historiebøkene bare fordi det ikke er tilpasset Høyre-regjeringens privatiseringsiver, uttaler han til Dagbladet.

VY: Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare: «Vy». Vis mer Vis mer

Sjokkerte søstre

Innehaverne av Vy orkidé kafé på Jessheim, søstrene Chi Phuong Vy og Kim Chi Vy, var imidlertid helt uvitende om navneendringen inntil Dagbladet konfronterte dem med nyheten.

- Nei, dette er helt nytt. Hvordan kan NSB bytte til navnet vårt? Hvordan? Vi har ikke hørt noen ting! Hva har NSB med Vy å gjøre? sier Chi Phuong Vy til Dagbladet, og innrømmer at nyheten kom brått på.

En sjokkert Chi Phuong reagerer sterkt på at de ikke ble kontaktet av NSB, men sier at bortsett fra det, så har de ikke noe imot selskapet. Hun frykter imidlertid at det kan oppstå misforståelser på grunn av navnelikheten.

- Jeg er redd kundene skal blande kaféen vår med tog. Vi har drevet den i fem år, og Vy er etternavnet vårt. Det er derfor vi gjerne vil hete det.

Chi Phuong kommer imidlertid med et humoristisk forslag.

- Kanskje Vy-kundene også trenger en kafé? Vy orkidé kafé på et tog hadde vært en god kombinasjon, spøker hun.

NSB svarer

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha framtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyser NSB.

I Brønnøysundregistrene er hele 15 bedrifter registrert med «Vy» som første ord i bedriftsnavnet. Kommunikasjonsdirektør Elin Myrmel-Johansen i NSB er glad for at det er flere bedrifter som heter det samme som dem.

- Vi har hatt kontakt med alle som har merkevareregistrert navnet sitt. Hvis de ikke har merkevareregistrering på det, så har vi nok ikke kontaktet dem, sier hun til Dagbladet og legger til:

- Det er hyggelig at så mange bruker navnet til bedriftene sine. Jeg tenker at det viser at det er et fint norsk ord, som flere er glad i.

Sjokknyhet på toget

En annen som ble tatt på senga av NSBs nye navn, var leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre. Hun forteller til Dagbladet at hun satt på toget til Lillehammer da nyheten ble kunngjort over høyttaleranlegget.

- Rundt meg på toget observerte jeg at folk ristet på hodet og virket oppgitte. Det var ingen begeistring å spore hos de reisende, forteller Sæthre til Dagbladet og fortsetter:

SKIFTER NAVN: NSB og Nettbuss samles under navnet Vy. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Folk flest forstår ikke at dette er nødvendig.

Sæthre mener at det er for mye fokus på omorganisering og navneendring, og for lite fokus på «de egentlige problemene i norsk jernbanesektor». Hun trekker fram strekningen fra Oslo S til Lillehammer som et eksempel hvor det «ikke har vært bedringer i reisevarigheten på hundre år».

- Det blir helt feil at man skal drive med sminking og kakepynting, når det skjer svært lite rundt infrastruktur og kapasitet.

Lysbakken raser

SV-leder Audun Lysbakken hevder direktørene i NSB frivillig gitt fra seg sin største fordel, sin historie og sin tilknytning til fellesskapet.

- Jeg synes det er et skikkelig fjollete navn. Dette kommer til å stå som et monument over den meningsløse privatiseringen av jernbanen i Norge. Det eneste vi har fått er flere direktører med millionlønninger og navnesnobberi, sier Lysbakken til Dagbladet.