Søt kinobusiness

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjokolade og popkorn har gitt tidenes beste år for Oslo Kino. Heldigvis er godteriet godt hjulpet av «Mamma Mia!», den siste James Bond-filmen og andre filmer som har økt kinobesøket med nesten ti prosent. De kommunale kinoselskapene i Trondheim, Oslo og Bergen, som står bak selskapet Norsk Kinodrift, hadde også rekordhøy omsetning i 2008, ifølge Dagens Næringsliv. Omsetningen skyldes mye at kinoselskapene har overtatt kioskdriften, og tidligere kinosjef i Oslo, Ingeborg Moræus Hanssen, liker ikke at søtsaker skal være like viktig som filmkunst.

I bunnlinjas tidsalder må det være bedre med kinoer med søtsaker enn ingen kinoer. Og det all grunn til å glede seg over at filmene faktisk har trukket mer publikum enn på flere år. Det samme gjelder norsk film. Nils Gaups «Kautokeinopprøret» og Harald Schwarts «Lange Flate Ballær II» sier sitt om at både actionfylt alvor og folkelig moro trekker nordmenn til norske filmer. Max Manus-filmen viser også at norsk underholdningsdramatikk vekker stor interesse. Så får vi vel tåle litt knasking ved siden av.