STYRTE FLYET RETT NED: Piloten tok feil av planeten Venus og et militært fly. Han overstyrte autopiloten og førte flyet rett nedover. Flyet på bildet er en Airbus A330-343. Foto: Wikimedia
STYRTE FLYET RETT NED: Piloten tok feil av planeten Venus og et militært fly. Han overstyrte autopiloten og førte flyet rett nedover. Flyet på bildet er en Airbus A330-343. Foto: WikimediaVis mer

Sovende pilot fikk flyet til å stupe

Piloten hadde sovet i 75 minutter og tok feil av planeten Venus og et militærfly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Piloten på et passasjerfly hadde nettopp våknet etter en «liten» hvil på 75 minutter, da han overstyrte autopiloten og førte flyet rett nedover.

Hendelsen skjedde med flyselskapet Air Canada, på en tur fra Toronto til Zürich, melder Sky News.

Trodde Venus var et fly Ifølge rapporten skal piloten ha tatt seg en rutinemessig hvil da kapteinens melding om posisjonen deres vekket han. Idet han våknet ble han fortalt av kapteinen at et US Air Force-fly skal ha befunnet seg rundt 300 meter under dem.

Omtåket etter å ha sovet, skal piloten ha sett planeten Venus fremfor seg, og i all forvirring trodde han dette var militærflyet som kom rett mot dem. Piloten overstyrte autopiloten og førte flyet rett nedover i et kraftig stup for å unngå en mulig kollisjon.

De fleste av passasjerene på flyet sov da den dramatiske hendelsen fant sted. 14 av de totalt 103 reisende samt to av kabinpersonalet ble slengt rundt i flyet. Skadene de pådro seg var kuttskader og blåmerker, står det i rapporten.

Etterforskningen viser at piloten som sov i 75 minutter, led av Sleep inertia. Dette betyr at personen er omtåket idet han våkner, for plutselig å bli lys våken. Dette kan føre til dårlig utførelse av fysiske og mentale oppgaver.

Ikke standard prosedyre Normalt sett skal piloten ha 15 minutter på å våkne etter 40 minutters planlagt søvn. De skal ha god tid og komme til hektene, før de tar kontroll over flyet, ifølge sikkerhets-protokoller.

- Denne hendelsen viser utfordringene med trøtthet og utmattelse i cockpiten, sier ledende etterforsker Jon Lee.

Talsmann for Air Canada, Peter Fitzpatrickm, sier flyselskapet allerede har tatt opp problemet med trøtthet blant piloter.

- Piloter som føler seg trøtte og for utmattet til å fly, er nødt til å rapportere dette. Vi vil da erstatte pilotene for det spesifikke oppdraget de skulle gjort, sier Fitzpatrickm.