DEILIG? Å sove lenge kan være farligere enn man tror
DEILIG? Å sove lenge kan være farligere enn man trorVis mer

Søvn

Sover du for mye? Det kan være farlig

Å sove for lenge øker risikoen for alvorlige sykdommer.

Det har lenge vært kjent at søvn er essensielt for god helse, og at søvnmangel kan føre til ulike helseplager. Nå viser en ny studie at også for mye søvn kan føre til alvorlige sykdommer og potensielt død.

Hjerte- og karsykdommer

Anbefalt mengde søvn for voksne er seks til åtte timer per natt. Nå kan det se ut som at å sove mer enn det assosieres med økt risiko for hjerte- og karsykdommer og død, ifølge en studie som ble offentliggjort onsdag, av European Heart Journal.

Forskerne bak studien har sett på data fra 21 land i sju regioner. De som sover mer enn den anbefalte øvre grensa på åtte timer, øker risikoen for alvorlige hjerte- og karsykdommer, som slag eller hjertefeil, i tillegg til død med opptil 41 prosent.

En mulig grunn til dette kan være at folk har bakenforliggende årsaker som får dem til å sove lenger, som igjen kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer eller dødelighet, forklarer studiens forfattere til CNN.

Chuangsi Wang ved McMaster and Peking Union Medical College i Kina, har ledet forskerteamet. De har også identifisert en økende risiko blant dem som tar seg en lur på dagtid.

Sov på dagen hvis du sover for lite om natta

- De som sover på dagtid har økt risiko for mer alvorlige hjerte- og karsykdommer og død, hvis man allerede sover mer enn seks timer per natt. Det samme gjelder ikke for dem som sover mindre enn seks timer per natt og i tillegg sover på dagen, sier Wang.

Hos dem som sover for lite, altså mindre enn seks timer per natt, ser det ut til at å sove på dagen kan kompensere for risikoen det gir.

- En lur på dagtid ser ut til å kompensere for mangelen på nattesøvn, og kan dempe risikoen, sier Wang.

Det er første gang en studie har gitt et globalt bilde av søvnmønstre. Men funnene er bare på observasjonsnivå, som betyr at årsaken til at de som sover for lenger, har større risiko for sykdommene, er ukjent.

- Selv om funnene er interessante, får vi ikke pekt på et årsak-virkning-forhold, forklarer Julie Ward, som er sykepleier ved British Heart Foundation, og har ikke deltatt i forskningen.

- Det er noe med søvnen

Søvnforsker ved Folkehelseinstituttet, Børge Sivertsen, kjenner igjen resultatene i forskningen.

- Vi har sett det samme i Norge, og her ser vi at både for lite og for mye søvn øker risikoen for langtidssykefravær og hjerte- og karsykdommer, sier han.

Heller ikke han kan peke nøyaktig på hvorfor for mye søvn kan gi så alvorlige konsekvenser, men ikke alt kan forklares av andre faktorer.

- Søvnen i seg selv ser faktisk ut til å være langt viktigere enn det vi før har trodd. Vi trodde det kunne være en sammenheng, men at den skulle forklares av andre forhold som ligger bak søvnen. Men her er det faktisk en direkte sammenheng mellom for mye søvn og hjerte- og karsykdommer og død. Så det er noe med søvnen, forteller Sivertsen.

Han understreker likevel at behovene er svært individuelle når det kommer til søvn.

- Noen klarer seg med seks timer, andre må ha åtte og kanskje ni. Det er ikke sånn at hvis du sover litt for mye så dør du. Men for mye er heller ikke helt heldig, sier Sivertsen.

Når det gjelder å sove på dagen, såkalte «powernaps», mener Sivertsen at det kan være greit, på én betingelse.

- Man kan ta korte powernaps, men de må være veldig korte. En ti-femten minutter går fint, men sliter du med søvn fra før, så ødelegger det for nattesøvnen, sier han.