2016 var nok et godt år med økt omsetning for Cochs Pensjonat. Foto: Finansavisen
2016 var nok et godt år med økt omsetning for Cochs Pensjonat. Foto: FinansavisenVis mer

Sover seg til suksess

I løpet av 32 år i familien Skrams eie, har Cochs Pensjonat ennå ikke hatt underskudd.

(Finansavisen:) 2016 var nok et godt år med økt omsetning, skriver Finansavisen. Driftsresultatet har dog falt fra fjoråret, men pensjonatsvert Isak Skram, som for lengst har overgitt rollen som daglig leder til eldstedatter Anna Gyril Skram Olivares, påpeker at det er ikke er grunn til bekymring:

– 2016 har vært et svært godt år. Nedgangen skyldes primært at vi har restaurert hele fasaden, inklusivt inngangspartiet. Dette har kostet over en million kroner.

Tjener på svekkelse

En svakere norsk krone bidrar til den positive utviklingen.

– Vi har svært godt belegg for tiden, og en svak norsk krone må antas som en medvirkende årsak. Normalt er mai, juni, juli og september månedene med størst aktivitet, men i år har vi hatt godt belegg gjennom hele året, sier Skram til avisen.

– Vi har de siste årene satt ned prisene i juli, dette har vi også gjort i år, men under tvil, da interessen har vært mye sterkere enn tidligere.

Nødvendig med formidlere

Booking-byråer som Hotels.com, Tripadvisor og Agoda er i økende grad blitt sentrale aktører for hotellbestilling. NHO reiseliv er kritiske til fremveksten av hotellbestillingsbyråer som stjeler inntekter fra den norske overnattingsnæringen. Isak Skram mener tilstedeværelse på portalene har blitt en nødvendighet i dagens marked.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Spiser byråene mye av inntektene?

– Portalenes andel varierer, men ligger som regel mellom 15 og 18 prosent. Vi har fortsatt positive marginer, så dette bidrar positivt til vår inntjening.

– Bestiller flere kunder gjennom portalene?

– Det varierer, men en betydelig andel av våre kunder finner oss gjennom portalene. Her er spesielt Expedia og Booking.com viktige. Dette gjelder både norske og utenlandske kunder.

– Ikke krisemøte

– NHO reiseliv har utvist skepsis til fremveksten av tredjeparts booking-byråer. Hva tenker dere om denne utviklingen i bransjen?

– Vi har ikke hatt noe krisemøte angående dette ennå, og heller ikke diskutert hvordan vi skal forholde oss til denne utviklingen, sier Skram til Finansavisen.

– Vi er naturligvis ikke positive til gebyrene, men disse aktørene hjelper til å lede kunder til oss. Vi har heller ingen utgifter til markedsføring, og byråene er en måte å nå ut til en bred målgruppe. Vi merker også en økt konkurranse mellom de ulike byråene, på sikt kan dette presse prisene deres ned.

Andre økonominyheter:
Øyelege-investor selger etter mangedobling
Skilsmisse-regning passerer 108 millioner