Sovnet på vakt - mann brant inne

Alarmtelefon-operatører i Vestfold sovnet på vakta. Nå må 110-sentralene skjerpe rutinene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) ber alle landets 110-sentraler sjekke rutinene sine for å sikre at nødanrop betjenes umiddelbart, etter at operatører i Vestfold sovnet på vakt.

DSB gir også Larvik og Sandefjord alarmsentral en uke til å redegjøre for hvordan de skal sikre seg mot at slikt ikke skjer igjen.

17. september prøvde en person å ringe til 110-sentralen i Vestfold for å melde fra om en brann i nabohuset i Tønsberg. Naboen fikk ikke svar på 110-nummeret, og måtte ringe til politiet i stedet.

Politiet ringte deretter til 110-sentralen, og utrykningen til brannen ble dermed forsinket med 5-6 minutter. En mann omkom i brannen. I alarmsentralens rapport til DSB og direktoratets rapport heter det at årsaken til at anropet ikke ble besvart var at operatørene hadde sovnet på vakt.

Direktoratet understreker at de verken har grunnlag, ansvar eller muligheter for å vurdere om det er sammenheng mellom dødsfallet og den forsinkede varslingen, men kritiserer praksisen med å hvile på vakt.

Ved sentralen har det hittil vært en praksis der en operatør kan hvile i tilstøtende rom. Denne operatøren kan tilkalles ved hendelser. Praksisen er kjent for sentralens ledelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer