UT MOT REGJERINGA: Senterpartiets Marit Arnstad mener Frp i dag, en gang for alle, viste at bompengepolitikken var en bløff. Foto: Nina Hansen
UT MOT REGJERINGA: Senterpartiets Marit Arnstad mener Frp i dag, en gang for alle, viste at bompengepolitikken var en bløff. Foto: Nina HansenVis mer

Nasjonal transportplan

Sp-dronninga raser. Kaller Frps bompengepolitikk «løgnaktige løfter».

- Alle løfter om et bompengefritt Norge er nå død og begravet, sier Marit Arnstad om Nasjonal transportplan. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringen legger opp til å kreve inn 10,9 milliarder kroner hvert år i bompenger de neste tolv årene.

Det meddelte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) da han i ettermiddag presenterte landets nye nasjonale transportplan (NTP). I løpet av de neste tolv årene sprøytes 131 milliarder bompenger inn i transportplanen, som med det får en total ramme på 1064 milliarder.

BOMPENGER: Regjeringspartiene er enige med KrF og Venstre om en ramme på 933 milliarder kroner i statlige midler i forslaget til Nasjonal transportplan for 2018-2029. Totalt er rammen på 1.064 milliarder kroner. Video: NTB Scanpix Vis mer

Solvik-Olsen beklaget delvis bompengebruken, men presiserte at han bruker mindre bompenger enn forgjengerne: Bompengeandelen er på 20 prosent i den nye transportplanen, fire prosent mindre enn i den forrige NTP.

Statsråden har selv vært en ivrig bompengemotstander, og representerer som kjent et parti som lovet å avskaffe bompenger dersom de vant valget i 2013. Dagbladet har tidligere omtalt at den borgerlige regjeringen henter inn 37 milliarder kroner i bompenger i løpet av sine fire år med makten.

- Frp er ikke tilhenger av bom

Solvik-Olsen unnskyldte seg med å vise til at de andre partiene på Stortinget ønsker seg bompenger.

- Bompengenivået i NTP ligger uendret i forhold til tidligere. Dette er det vi tror vi får med oss Stortinget på. Veksten kommer i NTP kommer ene og alene fordi vi prioriterer penger over statsbudsjettet, forklarte han.

- Frp har ikke vært tilhenger av bom. Vi er fortsatt ikke det, men vi registerer at de andre partiene på Stortinget er det. Vi skulle helst sett at transportplanen ble til helt uten bompenger, presiserte Frps Morten Stordalen under pressekonferansen tidligere i ettermiddag..

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Løgnaktige løfter

Tidligere samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) mener Solvik-Olsen nå «setter redkord i bompengebruk».

- Jeg regner med at alle løfter om et bompengefritt Norge nå er død og begravet, som de løgnaktige løftene fra Frp som det faktisk var, sier hun til Dagbladet.

Senterparti-toppen sier Frp nå omsider har innsett det alle andre politiske miljøer alltid har forstått: At bompenger gir mer vei.

- Frp har helt rett i at bompenger gir mer vei, det har det alltid gjort, selv om det var det Frp nektet for tidligere, fortsetter Arnstad.

Under valgkampen i 2013 sa Frps Bård Hoksrud at han kunne «garantere at det blir bompengefritt over hele landet om jeg blir samferdselsminister». Påstanden har opposisjonen servert Frp med et bredt glis flere ganger siden valget.

- Ny norsk rekord

Arbeiderpartiets Eirik Sivertsen stiller seg bak Senterpartiets kritikk.

- De økonomiske realitetene har nå innhentet Solvik-Olsen og Frp. De setter nå norsk rekord i bompengebruk. De som bør føle seg mest lurt i dag er dem som stemte på Frp fordi de ville bygge veier uten bompenger, sier han.

- Solvik-Olsen sier han må inngå forlik i Stortinget. Da er vel kompromiss på bompenger forståelig?

- Det er oppsiktsvekkende dersom Frp stilte til valg i 2013 og trodde de skulle få rent flertall. Det er ikke slik valgløfter fungerer. Politikk går ut på å si hva man tror man kan få gjennomslag for basert på sin oppslutning. Forrige gang noen i Norge hadde rent flertall i Stortinget var vel Gerhardsen-regjeringa en gang på 60-tallet, sier Sivertsen.

- Så vi får ingen slike valgløfter fra Arbeiderpartet i år?

- Vi anstrenger oss alltid for å innfri de valgløftene vi har. I politikken kan man ikke vite noe sikkert, svarer han.

Dette er de viktigste punktene i Nasjonal transportplan:

  • Tog til Tromsø. Regjeringen vil bruke to millioner på å utrede muligheten for å forlenge toglinja nordover fra Fauske til Tromsø
  • Utbygging av hele Intercity-triangelet på jernbanen fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer. Prislapp er på 52 milliarder kroner.
  • Regjeringen vil sette av 15 milliarder til en ny Oslo-tunnel for jernbanen.
  • Utbedring av E16 mellom Arna og Stanghelle i Hordland, samt Sotrasambandet og Hordfast. Disse pengene ligger inne i andre planperiode av transportplanen.
  • Ny flyplass på Helgeland. Det foreslås å sette av 1,5 milliarder til ny storflyplass i Mo i Rana.
  • Det kommer ny godsterminal på Tongård i Trondheim. Her settes det av 1,8 mrd til første byggetrinn.
  • Ny flyplass i Bodø. Regjeringen vil også bruke 2,4 milliarder på en ny flyplass i Bodø som skal stå ferdig i 2025.
  • Det skal også bygges krysningsspor på Sørlandsbanen.
  • Ringeriksbanen skal bygges, til 20 milliarder kroner.
  • Det settes av midler til planlegging av dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund på Jærbanen.
  • Det settes av 5,5 mrd de neste seks årene til ulike tiltak som skal fremme godstransport på jernbane.
  • Byggestart for E8 Ramsfjord.
  • E10 Hålogalandsveien. Det settes av i alt 8,7 milliarder kroner til den 150 kilometer lange strekningen.
  • E136 Ålesund - Bjorli. Regjeringen setter av 1,8 milliarder utbedring av veien.
  • E39 Myrmel - Lunde mellom Sandane og Førde i Sogn og Fjordane. 500 millioner til 3,7 km ny vei, der vel én km skal gå i tunnel forbi Myrmel.
  • E39 Møreaksen. Prosjektet skal gi fergefri E 39 mellom Ålesund og Molde og vil bety at det er mulig å reise fergefritt fra Ålesund til Kristiansund. Her settes det av totalt åtte milliarder kroner.
  • E39 mellom Betna - Stormyra. Det settes av 2,1 mrd i første del av planperioden til ny hovedvei mellom Nordmøre og Trøndelag. Byggestart kan tidligst skje mot slutten av året eller i 2018.
  • E39 Hordfast skal gi fergefri forbindelse mellom Os og Stord, men her skal man se på kostnadsnivået. Her vurderer regjeringen fortsatt kostnadene.
  • E6 Kvænangsfjellet får byggestart i første del av planperioden. Det settes av 1,6 milliarder kroner.
  • Det skal utredes ulike alternativer for en «Ring 4» for å lede særlig tungtrafikk utenom Oslo
  • Ringvei Øst i Bergen skal gi ti kilometer med firefeltsvei. Finansieres med 2,2 milliarder kroner fra staten og 2,3 milliarder kroner i bompenger.
  • Skredsikring: Regjeringen setter også av 24 milliarder kroner til skredsikring av rasutsatte veier i Transportplanen.