SIER NEI: Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum vil ikke øke drivstoffavgiften.  Foto: Bjørn Langsem 
SIER NEI: Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum vil ikke øke drivstoffavgiften. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

Sp vil fryse bensin- og dieselprisen

En offensiv Trygve Slagsvold Vedum går rett i strupen på Frp og Høyre. Som eneste parti sier Sp nei til å øke drivstoffavgiften.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Tenk på det neste gang du fyller bensin eller diesel at du deltar i en nasjonal dugnad for å kutte skatten til Stein Erik Hagen og Christen Sveaas, Høyres og Frp’s rike onkler som sponset dem i valgkampen, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Ærlighet

Sp-lederen etterlyser en ærligere debatt.

- Endringer som bare øker avgifter for folk flest uten miljøeffekt ødelegger legitimiteten til klimakampen, sier Vedum.

Han hevder at økningen av drivstoffavgiften ikke har nevneverdig miljøeffekt.

- Det eneste regjeringen oppnår er å dra inn penger de kan bruke på skattekutt til dem som har aller mest fra før. 50 øre fra eller til på dieselprisen betyr ingen ting for miljøet. I store deler av landet er folk helt avhengig av å kjøre bil. De har ikke noe alternativ. Vi kan ikke ha en avgiftspolitikk som kun er tilpasset Oslo sentrum.

Feil prioritering

Senterpartiet har regnet ut at med en kjørelengde på 26000 km i året vil forslagene om økning i drivstoffavgiften slå ut slik på årsbasis:

Regjeringen 916 kr, Ap 1310 kr, KrF 1436 kr og Venstre 2600 kr.

- Regjeringen har i sum også kuttet i pendlerfradraget. Vi mener at det er feil prioritering at de som reiser langt på jobb skal betale mer, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En avsporing

I dag legger Senterpartiet fram sitt alternative budsjettforslag.

- Jeg opplever det som en avsporing av klimadebatten at alle dem som kjører bil hver dag som skal betale mer, mens vi i liten grad diskuterer olje- og gassnæringen. I vårt budsjett har vi lagt opp til omtrent den samme summen som regjeringen i bilavgifter. Men vi mener at det er feil å straffe dem som bruker bilen mye med høyere årsavgift enn dem som bruker bilen lite, sier Vedum.

- Folk kjører jo ikke rundt bare for gøy, de trenger bilen til å kjøre til barnehage, skole, fritidsaktiviteter, butikk og jobb. Vi legger fram ei stor og omfattende klimapakke, men jeg ser ingen grunn til å innføre tiltak som plager folk mest mulig, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Sp-forslagene

I sitt alternative budsjett legger Sp inn en milliard kr til et CO2-fond for tungtransportnæringen for å stimulere til at bransjen blir mer miljøvennlig.

Andre tiltak:

• 100 mill kr ekstra for å fase inn utslippsfrie vare- og lastebiler

• Utbedre flaskehalser for 100 mill kr ekstra for å forbedre fremkommelighet og redusere forurensning fra næringslivstransport

• 50 mill kr ekstra til innfartsparkering.

• 250 mill kr ekstra til satsing på jernbane.

• Fjerne veibruksavgift på LPG og naturgass.

• Frita kjøretøy som kan bruke biogass fra engangsavgift.