RAMMER BILAVHENGIGE: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener at høye drivstoffpriser særlig rammer folk som er avhengig av bil for å komme seg på jobb, bosatt i områder av Norge der det offentlig transporttilbudet er mangelfullt. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .
RAMMER BILAVHENGIGE: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener at høye drivstoffpriser særlig rammer folk som er avhengig av bil for å komme seg på jobb, bosatt i områder av Norge der det offentlig transporttilbudet er mangelfullt. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .Vis mer

AVGIFTSKRANGEL I STORTINGET

Sp vil senke bensinprisen til rødgrønt nivå

Trygve Slagsvold Vedum mener at bilistene hadde det bedre med SV enn med Frp.

- Vi går inn for å senke prisen på drivstoff til rødgrønt nivå, til da SV hadde finansministeren. Kristin Halvorsen hadde et mer folkelig nivå på bensin- og dieselprisene enn Siv Jensen, sier Trygve Slagsvold Vedum, leder i Senterpartiet.

Helge André Njåstad, finanspolitisk talsperson i Frp, mener Sp stadig går fra det ene standpunktet til det andre.

- Jeg er overbevist om at folk gjennomskuer deres påståtte engasjement for lavere skatter og avgifter. Sp har ikke engasjert seg for det tidligere, og gjør det ikke nå heller, bortsett fra i avisen, sier Njåstad.

AVVISER KRITIKKEN: Helge André Njåstad, finanspolitisk talsperson i Frp, mener Trygve Slagsvold Vedum angriper det eneste partiet som har kjempet for bilistene. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet
AVVISER KRITIKKEN: Helge André Njåstad, finanspolitisk talsperson i Frp, mener Trygve Slagsvold Vedum angriper det eneste partiet som har kjempet for bilistene. Foto: Gunnar Ringheim / Dagbladet Vis mer

Heftig oppgjør

Det er duket for et nytt heftig oppgjør om bensin- og dieselavgiftene når revidert nasjonalbudsjett behandles på Stortingets siste dag i vårsesjonen, fredag 15. juni.

- I vårt alternative reviderte nasjonalbudsjett reverserer vi regjeringens voldsomme avgiftsøkning i 2017. Siv økte drivstoffavgiftene mer på ett år enn på åtte år med rødgrønn regjering.

- Med de prisene vi har nå rammer dette folk som er helt avhengig av bil eller lastebil, sier Trygve Slagsvold Vedum til Dagbladet.

Ikke trikk i Finnmark

Sp-lederen poengterer at høye bensin- og dieselpriser rammer alle, uavhengig av inntekt.

- Folk som ikke kan velge bort bilen, fordi det ikke går buss eller tog der de bor, rammes hardest. I store deler av det langstrakte landet vårt er folk helt avhengige av bilen hver dag. De har ikke trikk i Finnmark. De har ikke T-bane i Møre og Romsdal. Offentlig transport er utilgjengelig mange steder i landet når folk skal på jobb, handle eller på fritidsaktiviteter, sier Vedum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Solberg-regjeringen har dessuten kuttet i pendlerfradrag for folk som har lang arbeidsvei. De straffes dermed dobbelt når drivstoffavgiftene øker og opplever rein inndragning av kjøpekraft. Samtidig gir regjeringen skattelette til de som har mest fra før. Eieren av Rema 1000 får skattelette mens de som jobber i Rema 1000 får avgiftsøkning, sier Sp-lederen.

Moms fra første krone

Trygve Slagsvold Vedum opplyser at Senterpartiet vil finansiere reduserte bensin- og dieselavgifter med moms på netthandel.

- I dag er det moms på alle varer over 350 kr. Vi vil fjerne denne grensa og kreve inn moms fra første krone på netthandel. Vi likebehandler norske nettbutikker med utenlandske. Nettbutikker er en vekstnæring. Da er det viktig at de hører hjemme på norsk side av grensa, ikke på svensk. Fordi vi ønsker å bygge opp norsk industri. Norske arbeidsplasser er viktigere enn svenske godtebutikker, sier Sp-lederen.

Sette ned foten

Han medgir at det er urealistisk å få flertall for å senke drivstoffavgiftene i denne runden.

- Uansett er det viktig at vi holder regjeringspartiene litt i ørene for å forhindre at de kommer med nye avgiftshopp til høsten. Jeg tror vi kan få med oss flere partier etter hvert. Avgiftene har økt med 6,6 mrd kroner etter at Frp fikk finansministeren. Sammen med KrF lyktes vi å stoppe den såkalte dødsskatten, gebyret på skifteattest. For hver gang vi setter ned foten for avgifter som rammer folk flest, blir det vanskeligere for Erna og Siv å komme med nye avgiftsøkninger og gebyrer, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Flytte fokus

Helge André Njåstad kommenterer overfor Dagbladet at han registrerer at Sp angriper Frp på skatter og avgifter for å få fokus vekk fra sin egen historie.

- Men kritikken faller på sin egen urimelighet. Sp har vært ei sinke på veibygging og år for år foreslått å øke skatter, avgifter og innføre mer bompenger, mens Frp på under fem år har redusert skatte- og avgiftstrykket med over 24 milliarder kroner og satt i gang en massiv utbygging av veier, sier Njåstad.

Frekkhetens nådegave

Frp's finanspolitiske talsperson viser til at Sp i sitt alternative statsbudsjett for 2018 ville øke skatter og avgifter med 2,3 milliarder kroner, mens partiets regning til skattebetalerne et halvt år tidligere ville blitt omtrent tre ganger høyere.

- Så seint som sommeren 2016 sendte Senterpartiet inn et forslag til Stortinget om å øke bilavgiftene. Trygve Slagsvold Vedum eier virkelig frekkhetens nådegave og angriper det eneste partiet som i flere tiår har jobbet for bilistene og deres transportutgifter, sier Helge André Njåstad.