Spaltelangs

En rosa presseinstitusjon fornyer seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

AT EN kulturspalte om hva forretningsmennene leser skulle bli den mest kjente spalten i Norges største næringslivsavis, høres lite sannsynlig ut. Men «På nattbordet» er ikke bare Dagens Næringslivs desidert mest berømte merkevare, som avisas kjernemålgruppe ville formulert det. Den er blant Norges mest kjente avisspalter i det hele tatt. «På nattbordet» er fryktet, men byr samtidig på uimotståelige muligheter for posering for den som vil opp og fram. Nå overtar Bjørn Gabrielsen telefonrøret.

I OVER 13 år har 84 år gamle Per Bang ringt opp administrerende direktører, markedssjefer og gründere fra Lindesnes til Kirkenes og spurt dem hva som ligger på nattbordet deres. På infamt vis har han påpekt haltende kunnskaper om selv de mest berømte norske forfattere og med vidd anbefalt sine intervjuobjekter å skjerpe seg, men samtidig til siste spalte beholdt evnen til å la seg begeistre av den sjeldne distriktsgründeren som snakker så overbevisende om Obstfelder at han faktisk må ha lest ham. Kanskje ligger noe av spaltens suksess nettopp i publikummet: Hadde den stått i Morgenbladet eller Klassekampen, ville mulighetene for moro på andres bekostning vært atskillig mindre. For skal man dømme ut fra svarene Bang har fått, står det temmelig dårlig til med dannelsen i business-Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer