Spar penger på nye matmerker

Bryt handlevanene hvis du vil spare penger: Du kan redusere matutgiftene med opptil 25- 30 prosent på å velge de store dagligvarekjedenes egne merker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fire blokkene som deler matmarkedet i Norge - Hakon, Rema, Norgesgruppen og Forbrukersamvirket - satser alle stadig mer på egenproduserte merker som er betydelig billigere enn de kjente, etablerte.

En liten flaske Hakon-pils er for eksempel én krone billigere enn konkurrenten fra Ringnes. Remas Landlord-cornflakes er 10 kroner rimeligere enn Kellogg's. Og Forbrukersamvirkets Husets mineralvann er tre kroner billigere enn den vanlige. Introduksjonen av nye pizzamerker har allerede presset ned prisen på Orklas flaggskip Grandiosa.

Positiv trend

- Egne merker er en positiv trend, fordi det fremmer priskonkurransen, kommenterer direktør i Konkurransetilsynet Einar Hope.

Egne merkevarer utgjør snart en fjerdedel av omsetningen i Forbrukersamvirket.
- Salget av egne merkevarer stiger raskere enn vi trodde. Det er ingen umulighet å komme opp i 40 prosent i løpet av de fem neste årene, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i NKL til Dagbladet.

NorgesGruppen vil ikke røpe hvor stor andel egne merkevarer de selger i kjedene Kiwi, Spar, Joker, Jens Evensen og andre. Hos Hakon-gruppen og Rema 1000 utgjør egne merkevarer henholdsvis fem og tre-

Markedssjef Bjørn Egil Hansen i Hakongruppen mener egne merkevarer kan utgjøre 20 prosent av omsetningen innen fem år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dårligere utvalg?

- Utviklingen med egne merkevarer i dagligvarebransjen er lønnsom ikke bare for kjedene selv, men også for forbrukerne, sier redaktør Helge Dehlin i nyhets- og fagbladet for dagligvarebransjen, Fritt Kjøpmannskap.

Men det er en bakside:
- På sikt kan det nok føre til et dårligere utvalg, fordi butikken kan velge å kutte ut konkurrentens makrell i tomat, og bare tilby sin egen, for å ta et eksempel, sier Dehlin.

Orkla svarer

- Vi møter denne utfordringen ved å komme med spennende nyheter i hyller og disker. Vi følger selvfølgelig også med på prisene, sier informasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla Foods til Dagbladet.

Direktør Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet ser den positive effekten av at handelen selv har fått mer makt enn industrien over prisene.

Han er samtidig skeptisk til at kjedene har så stor makt.