FÅR FØLGER: Pilotmangelen som har rammet Ryanair kan få store følger for arbeidsvilkårene i luftfarten - og for billettprisene, tror eksperter. Her går et Ryanair-fly inn for landing i Dublin, Irland, den 21. september. Foto: NTB/Reuters/Clodagh Kilcoyne
FÅR FØLGER: Pilotmangelen som har rammet Ryanair kan få store følger for arbeidsvilkårene i luftfarten - og for billettprisene, tror eksperter. Her går et Ryanair-fly inn for landing i Dublin, Irland, den 21. september. Foto: NTB/Reuters/Clodagh KilcoyneVis mer

NHH-professor spår at Ryanairs krise vil gi folk flest dyrere flybilletter

Spår ringvirkninger av Ryanair-krisen: Dyrere flybilletter, høyere pilotlønner

- Vil Ryanairs «Pilot-gate» bety slutten på billige flybilletter?, spør britisk storavis.

Pilotmangel, rot og minst 20.000 kansellerte flygninger har gjort de siste to ukene til en gedigen nedtur for det irske flyselskapet Ryanair - kjent for sine billige billetter og tøffe vilkår for de ansatte.

Fredag toppet det seg, da Ryanair-sjefen Michael O'Leary måtte gi tapt for en illsint sjef for det britiske luftfartstilsynet Civil Aviation Authority (CAA).

- Har kapitulert

Dagen før hadde CAA-sjef Andrew Haines vært «rasende», ifølge BBC, over at Ryanair ikke hadde informert godt nok om hva passasjerer har krav på ved kanselleringer.

- Michael selv sa at han ikke kom til å betale for at passasjerer skal fly med andre flyselskaper. Det er i strid med loven, sa Haines da.

Fredag rykket Ryanair ut med en melding til kundene om at selskapet kommer til å gjøre akkurat det, når Ryanair ikke har egne fly tilgjengelig.

Blant selskapene Ryanair-passasjerer vil kunne fly med i slike tilfeller, er Norwegian.

Ryanair har «kapitulert», mente en selvsikker Haines.

Selskapet ba også om unnskyldning overfor passasjerene, og gjorde det klart at de har krav på å få dekket «fornuftige utlegg» som skyldes kanselleringer.

Det betyr store penger for et selskap som de siste ukene har bekjentgjort til sammen over 20.000 kansellerte flygninger, noe som ifølge Independent rammer 800.000 passasjerer.

Nå tror eksperter på luftfart at Ryanairs problemer kan få vidtrekkende følger.

Spår dyrere billetter

Slik beskriver professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) bakgrunnen for krisen i Ryanair:

- De har for få flygere, og før vi får opp hurtigheten i å utdanne flygere er dette en utfordring, spesielt for de selskapene som har dårligst betingelser for flygerne, sier Steen, og legger til at Ryanair er blant disse.

Han tror krisen Ryanair nå opplever vil påvirke selskapet og hele bransjen.

- Hvis ikke Ryanair får fatt i piloter, vil de måtte by opp betingelsene. Dette er gode nyheter for piloter.

- Er det gode nyheter for passasjerer?

- For passasjerer betyr det at kostnadsbasen vokser, og at prisene vil måtte gå noe opp, sier Steen, men vil ikke si noe om hvor mye de vil stige.

- Betyr dette slutten på boomen for billige flybilletter?

- Nei, men det kan bety at vi ser en litt roligere vekst i dette markedet.

- DYRERE BILLETTER: - Prisene vil måtte gå noe opp, sier professor Frode Steen om utviklingen for flybilletter. Her er han sammen med Norwegian-sjef Bjørn Kjos (t.v.) under NHH Forum i 2014. Foto: Marit Hommedal/NTB scanpix
- DYRERE BILLETTER: - Prisene vil måtte gå noe opp, sier professor Frode Steen om utviklingen for flybilletter. Her er han sammen med Norwegian-sjef Bjørn Kjos (t.v.) under NHH Forum i 2014. Foto: Marit Hommedal/NTB scanpix Vis mer

Kostnadsfrykt

Britiske Independent bruker sterkere ord.

«Vil Ryanairs «Pilot-gate» bety slutten på billige flybilletter?» er tittelen i en stor artikkel fredag.

Der skriver Independents reiselivs-spesialist Simon Calder at plikten til å dekke passasjerenes utlegg har «reist frykt for at flyselskapenes kostnader - og billetter - kan gå til værs på grunn av krav om kompensasjon».

«Selskaper som kansellerer flygninger ser ut til å ha en «open-ended» forpliktelse for av-egen-lomme-utlegg, som vil kunne omfatte alt fra billetter for en FC Barcelona Champions League fotballkamp til tapte lønnsinntekter», skriver han.

Det tror ikke Frode Steen.

- Det ville gi en alt for høy risiko for selskapene hvis forpliktelsene var ubegrenset, sier professoren til Dagbladet.

- Vil måtte betale

I TRØBBEL: Ryanair-sjef Michael O'Leary. Foto: NTB Scanpix/Maurizio Gambarini/DPA
I TRØBBEL: Ryanair-sjef Michael O'Leary. Foto: NTB Scanpix/Maurizio Gambarini/DPA Vis mer

Steen tror at mangelen på piloter også vil tvinge bemanningsselskapene til å tilby bedre betingelser for piloter - men ikke at det vil bety slutten på trenden med innleie fra bemanningsselskaper.

- Alle vil måtte by opp betingelsene, er Steens prognose.

Eli Moen, professor i internasjonal ledelse ved Handelshøyskolen BI, mener Ryanair har seg selv å takke.

- Ryanair har selv satt seg i denne situasjonen, som de nå vil måtte betale for, sier hun til Dagbladet.

Moen synes det er interessant at arbeidsmarkedet for piloter nå «tipper i pilotenes retning» ved at pilotmangel skaper press for bedre arbeidsvilkår.

Hun peker på at pilotmangel er en stor del av grunnen til Ryanairs mange kanselleringer nå.

- Ryanair har malt seg selv inn i en håpløs situasjon. Hadde de gitt sine ansatte anstendige vilkår, ville ikke denne situasjonen ha oppstått, sier Moen.

- Liten administrasjon

Moen mener risikoen for problemer er større hvis lavprisselskaper kansellerer, enn hvis «allianse-selskaper» gjør det, fordi de driver med så liten administrasjon som mulig for å spare penger.

Steen tror ikke at Ryanair og andre lavprisselskaper bevisst lar være å ivareta sine passasjerer ved kanselleringer.

Derimot mener han at det er vanskelig for dem å gi god service når det oppstår kriser og mange kanselleringer fordi de selger de fleste billettene på nettet og har for liten kapasitet i call-sentre i krise-situasjoner.

- Norwegian opplevde noe liknende i de foregående to somrene, sier Frode Steen til Dagbladet.