Spar tusenlapper på LAPPEN

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet har undersøkt prisene hos kjørerskolene over hele landet. Prisene varierer mye, så la deg ikke loppe. Det koster minst 10 000 kroner å ta førerkort. Prisforskjellene er på over 40 prosent. Kjøreskolenes timepriser varierer fra 230 til 315 kroner timen. Sørlandet er rimeligst, men flere trafikkskoler varsler prisøkninger, viser Dagbladets landsomfattende undersøkelse. Regnestykket vårt inkluderer 20 kjøretimer, alle obligatoriske kurs og leie av bil til selve førerprøven. Dagbladets utvalg avslører store prisforskjeller, men også enkelte distrikter med et så påfallende likt prisnivå at det er nærliggende å mistenke dem for prissamarbeid. - Pristilpasning er ikke forbudt, sier direktør Leif N. Olsen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Han bekrefter at Dagbladets tall stemmer godt overens med situasjonen. Et førerkort basert på 20 kjøretimer koster minst 10000 kroner. - Kjøreskolene har ikke økt prisene de siste årene, sier Olsen, som forklarer dette med blant annet overkapasitet i flere distrikter. Ifølge Olsen er ikke inntjeningen i bransjen god. - Mange må kjøre skift på 10 til 14 timer i døgnet for å få overskudd. I 1983 kostet et førerkort rundt 7000 kroner. I dag koster det 10000. Prisene har på ingen måte fulgt andre tjenester, sier Olsen. Varsler økning Trafikkskoler Dagbladet har snakket med bekrefter svak inntjening og varsler prisøkninger. Skoler som opererer med timepriser på 230 kroner vil kreve minst 30 kroner mer i timen om kort tid. Ifølge bransjefolk er timepriser under 260 kroner nærmest subsidiering av eleven. Enkelte kjøreskoler i Oslo har priser ned mot 190 kroner timen, vel å merke i kortere perioder med få elever. I dag er prisforskjellene store. Trondheim er blant de rimeligste byene fordi kjøreskolene er mange, og prisene derfor presses nedover. I Larvik derimot, har trafikkskolene lagt seg på et betydelig høyere prisnivå. Høyest timepris i Dagbladets oversikt har Centrum Trafikkskole i Drammen med 315 kroner. Dyre kurs Alle som skal ta førerkort må gå på kurs. Mørkekjøring, landeveiskjøring og glattkjøring er obligatorisk. Hver elev som kjører på en av NAFs øvingsbaner, må ut med 570 kroner - et beløp som ifølge Leif N. Olsen har økt kraftig de siste årene. NAF har monopol på banene, og prisene er godkjent av myndighetene. Det er også dyrt å ta kurs hos trafikkskolene. Landeveiskjøringen koster rundt 1800 kroner, mørkekjøringen kommer på rundt 600, mens glattkjøringen koster hver elev rundt 1570 kroner. Det hevdes at trafikkskolene tar igjen de lave timeprisene på kursene sine. Dyrt å stryke Til førerprøven kreves bil med dobbelt pedalsett. Dermed må du leie trafikkskolens bil. Dette koster flesk, nærmere bestemt mellom 900 og 1500 kroner. Ekstra dyrt er det å stryke, for du må du betale alle gebyrer til Biltilsynet for hver gang du skal opp til ny prøve. Du må atter en gang leie deg bil - uten rabatt. Bare 40 prosent av elevene står til førerprøven ved første forsøk.